Sight-seeing i Adelaide

October 21, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 16 °C

Vi är bara 12 resenärer i gruppen och det är rena pensionärsresan. Med så få deltagare hinner vi nog t.o.m lära oss varandras namn innan resan är slut! Den ende i arbetsför ålder är vår reseledare.

Dagens sightseeing började i den botaniska trädgården som bl.a har ett sällsynt träd: Wollemi Pinus, som härstammar från dinosaurietiden. Det finns endast ett fåtal av dem. Massor med intressanta växter. Magpie, australiensk skata, har endast färgen gemensamt med vår variant. De sjunger vackert, försvarar sina ungar genom att flyganfalla inkräktare och är inte det minsta tjuvaktiga.
    Nästa stopp var vid den gamla flygfyren där vi hade en förunderlig vy över staden och den Antarktiska Oceanen. När vi sedan väl nådde Oceanen blåste det rejäl pålandsvind så vi såg endast en tapper badare som kämpade mot kyla och vågor. Där står också immigrantmonumentet som kröns av ett stiligt skepp i järn.

Adelaide är, så här med turistögon, en kär stad. 1,3 miljoner invånare och de flesta verkar bo i egna hus av olika storlek. Gulliga gamla viktorianska hus med snickarglädje, som är gjutjärn. Tyvärr har vi hittills inte fått ngt tillfälle att fotografera något av dem. Många stora gröna ytor insprängda överallt.
    Adelaide är, till skillnad från Australiens andra större städer, inte grundat av från Englad utvisade fångar utan av helt frivilliga immigranter.

Precis invid vårt hotell finns Central Market med massor av matförsäljning och även matserveringar. För vår del blev det efter rundturen lunch där bestående av vårrullar o dumplings. Vi handlade ingenting men det fanns massor att titta på.

Det finns utvalda spårvägs- och busslinjer som är gratis att åka med så vi tog en av dessa och steg av vid affärs- och restauranggatan där vi tog kaffe i lä i solen. Annars blåser det minst lika mycket som i Skåne och temperaturen i skuggan är nog bara 15-16 grader.

Nu ser vi fram emot kvällens välkomstmiddag på hotellet.