Alice Springs

October 24, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 35 °C

Från Adelaide med normal temperatur, strax under 20, till Alice Springs 36-gradiga värme. Det var varmt!!! Och värre blev det när temperaturen framåt eftermiddagen var uppe i 43 grader. Torr värme men jag vet inte om det gjorde upplevelsen särkilt mycket behagligare.

Vi hade tidigare konstaterat att Adelaide nog vore ett bra ställe att bo på men att bo i Alice Springs vore som en förvisning.
    En liten stad, 28.000 invånare, inget höghus så långt ögat når men två intressanta verksamheter.

Först fick vi beskåda utsprunget till staden. 1871 gjorde telegrafen sin debut i allmänhetens tjänst i Australien. Innevånarna i Adelaide hade fram till dess fått förlita sig på sjötransport av sina brev till och från London, men nu skulle de med blixtens hastighet, nästan i alla fall, snabbt kunna utbyta information.
    Telegraflinjen gick från Adelaide i söder till Darwin i norr där den anslöt till Atlantkabeln. Det fanns 12 telegrafstationer på linjen och den var i bruk i 60 år. A S ansågs vara en utmärkt plats för stationen då man hittat källor nära den. Källorna visade sig senare bara vara en vattensamling men då var bygget redan i gång.
    Denna telegrafstation besökte vi. Förutom byggnaderna såg vi två kängurus och flera papegojor, en del vita och en del smaragdgröna.

Nästa stopp var Royal Flying Doctors Service, RFDS, en kedja av läkarstation som disponerar 63 st sjukvårdsinredda flygplan. Robusta flygplan som inte är så kinkiga i val av landningsbana, vare sig kvalitet eller längd. Mycket av både diagnos och behandling sker via telefon men vid akuta tillstånd är flygplan med personal snabbt på plats. Verksamheten är igång dygnet runt. Kostnaderna täcks till större delen av staten men c:a 20% betalas av donationer.

Reseledaren hade påbjudit hatt (avskyr jag), solkräm samt vatten och det var goda råd. Vår buss hade stora kylda vattentunnor i bagageutrymmet så vi kunde fylla våra vattenflaskor med kallt vatten vid våra stopp.

Sista stoppet var School of the air, distansundervisning som initialt genomfördes via radio och post (6 veckors turn-around på skolmaterialet) men nu oftast via internet, DVD eller CD. Hemma måste eleverna ha en ’home tutor’ (oftast mamma) samt en dedikerad skolplats. Eleverna träffas några gånger per termin men i övrigt sker allt på distans. Här har tekniken verkligen varit till nytta!
    Vi donerade var sin bok till biblioteket (här används fortfarande snigelpost) och då fick vi skriva namn mm på en lapp som fästs i boken. Som bevis för vår donation fick vi var sitt bokmärke.