Australia
The Gap

Here you’ll find travel reports about The Gap. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Eiskalter Schock

June 18 in Australia

2 Stunden 45 Minuten brauchten wir für den Flug von Bali nach Australien,...nach Darwin und waren morgens gegen 5.40 Uhr da.
    Hallo Australien...🤗🤗🤗🌏
    Jetzt hatten wir noch 1,5 Stunden Zeit bis zu unserem Weiterflug nach Alice Springs....und dann das...die Stewardess informierte, dass erst einmal keiner aus der Maschine heraus kann, da erst geklärt werden muß, ob jemand der Mitreisenden in Quarantäne muß. Da sitzt man denn schon etwas wie auf Kohlen. Endlich öffneten sich die Türen und unser erster Weg führte zur Imigration.....kurz bevor ich dran war und mein Glück an der elektronischen "Einreise" versuchen wollte, wurde ich von einer Beamtin herausgerufen und gebeten mich mit meinem deutschen Pass📔 bei der persönlichen Imigration neu anzustellen....na super und dass wo wir schon so unter Zeitdruck standen.🙄🤔🕖 Marc durfte mit seinem Schweizer Pass schon mal die elektronische Einreise passieren und kümmerte sich um das Gepäck. Nun nur noch durch den Zoll...oh mein Gott, wie viele mußten denn dort ihre Taschen auspacken....Dieses Mal hatten wir Glück und wir durften die Lane 1 langgehen, direkt zum Ausgang ohne Stopp bei der Kontrolle.
    Jetzt aber schnell zum Einchecken....in 45 Minuten sollte unser nächster Flieger gehen. Gut, dass der Airport in Darwin sehr überschaubar ist...Nach unserem Self-Check-in, welchen wir mittlerweile wie alte Hasen beherrschen, nur noch das Gepäck aufgeben und geschafft....Pustekuchen....3 kg zu viel zum Kostenpunkt von 50 australischen Dollar 🙄🤨oder das freundliche Angebot, 3 kg auszupacken und in das Handgepäck zu nehmen...sogar eine extra Tasche bekamen wir dafür. Nun hatten wir es wirklich geschafft, ...fünf Minuten vor Boardingtime waren wir am Gate und konnten uns endlich wieder entspannen.😊 Zwei Stunden später landeten wir dann in Alice Springs.....als wir ausstiegen...Sonnenschein und ein eiskalter Schock....4 Grad☀️❄...ggrrrr....Was ist hier nicht richtig? ...und Marc in kurzen Hosen und T-Shirt....😮Aber was soll's...erst einmal Geld geholt und dann ging es mit dem Flughafen -Shuttle-Bus für 66 australische Dollar (1 AUD = 0,64 Euro) für zwei Personen für zwei Wege direkt zu unserem Ibis-Style-Hotel.
    Nach der durchwachten Nacht und so durchgefroren wie wir waren, wollten wir erst einmal nur ins Bett.
    Aufgewärmt und ausgeschlafen gingen wir denn nachmittags auf erste Erkundungstour durch die Stadt.
    Alice Springs ist eine etwas abgelegene Stadt inmitten Australiens und gilt als das Tor zum Outback. Die Stadt wurde 1872 gegründet und entstand im Rahmen des Baus der transaustralischen Telegrafenleitung.
    Beim Gang in die sehr saubere Stadt, fielen uns als erstes die vielen Aborigines, die Ureinwohner Australiens, auf.
    ...überall am Weg stehen Riesen-Eukalyptusbäume, in denen sich kleine grüne Papageien mit blauen Köpfchen viel zu erzählen hatten..., für mich das erste Mal im Leben Papageien in freier Wildbahn und so dicht zu sehen...,
    ...und dann waren da noch die Tauben, die mit ihrer hochgestellten Federfrisur einen auf Punk machten...😊😊😊 Wie schön und cool ist das denn....Unsere Vorfreude auf Australiens Natur wuchs nach diesen Begegnungen noch mehr an...😊
    Im Einkaufscenter besorgten wir uns dann für 50 AUD für 30 Tage mit 10 GB eine Telstra-SIM Karte.
    Telstra soll die beste Netzabdeckung in Australien haben.
    Versorgt mit dem Wichtigsten, dem Internet😉😉😉, waren wir nun so neugierig auf das Angebot und die Preise im Wohlwoorth Supermarkt...und freuen uns riesig darauf, nachdem wir das Angebot gesehen haben, die nächsten Wochen Selbstversorger zu sein.

Alice Springs

January 30, 2017 in Australia

Vår tågresa fortsätter genom natten. Kanske lite svårt att sova då det är mycket slammer då 900 meter tåg ska ta sig fram mil efter mil.
    Fantastisk morgon då vi kliver ut strax före soluppgången, typ 6:15, för att med en mugg kaffe/te i handen se ljuset komma upp vi horisonten. Vi är "in the middle of nowhere" i Marla, en ort som bara består av en skylt "Marla". Nu är vi i The Outback, centrala delarna av Australien som antagligen gud glömde; - bara buskar, röd jord, förkrympta träd, ormar, möss, spindlar och lite annat krafs. Samtidigt magiskt vackert så man får ont i magen.
    Så småningom tillbaks till vårt tåg, resan fortsätter och framemot lunchtid intar vi en härlig brunch i restaurangvagnen. Tidig eftermiddag kommer vi fram till Alice Springs som kokar i värmen och tyvärr måste vi lämna vårt tåg som fortsätter mot Darwin utan oss. Alice Springs ligger nästan så mitt i Australien man kan komma bara 20 mil söder om den geografiska mittpunkten, ett riktigt skitställe om ni vill veta.
    Benämningen The Ghan kommer från de kamelryttare som före tågets ankomst skötte transporterna i detta gudsförgätna land. Man trodde att de kom från Afghanistan även om de sannolikt var från Pakistan.
    Nu förbereder vi oss inför morgondagens äventyr men de får vi återkomma till.

Heiligabend 2016

December 24, 2016 in Australia

Das erste Weihnachten fernab der Heimat. Wie feiert man in Australien? Ungefähr so wie bei uns. Ich treffe mich mit Yury und Latif, die ich auf der Tour kennengelernt habe, auf einen Kamelburger im Uncles. Wir treffen auch unsere beiden tour guides wieder - diesmal in zivil und snacken über Gott und die Welt. Alice Springs ist ein Dorf.

Doch anders als sonst 😆

Frohe Weihnachten an alle!

Alice Springs - der allerletzte Stopp

April 9, 2017 in Australia

Noch einmal sehr früh aufstehen, noch einmal sich im Dunkeln aus dem Swag quälen, noch einmal alles packen und in den Bus verladen.

Danach fuhren wir zum Uluru, um im Morgengrauen den grossen Stein zu umrunden. Was von Weitem, wie ein regelmässiger glatter Stein aussieht, ist in Wahrheit ein Fels mit vielen Höhlen, Löcher, Spalten und speziellen Formen.

Am Nachmittag hiess es das letzte Mal in den Bus sitzen um nochmals 450km nach Alice Springs zurückzulegen.

Alice Springs ist der allerletzte Stopp unserer Reise um die halbe Welt. Morgen fliegen wir via Adelaide und Doha nach Zürich.

Alice Springs

October 24, 2017 in Australia

Från Adelaide med normal temperatur, strax under 20, till Alice Springs 36-gradiga värme. Det var varmt!!! Och värre blev det när temperaturen framåt eftermiddagen var uppe i 43 grader. Torr värme men jag vet inte om det gjorde upplevelsen särkilt mycket behagligare.

Vi hade tidigare konstaterat att Adelaide nog vore ett bra ställe att bo på men att bo i Alice Springs vore som en förvisning.
    En liten stad, 28.000 invånare, inget höghus så långt ögat når men två intressanta verksamheter.

Först fick vi beskåda utsprunget till staden. 1871 gjorde telegrafen sin debut i allmänhetens tjänst i Australien. Innevånarna i Adelaide hade fram till dess fått förlita sig på sjötransport av sina brev till och från London, men nu skulle de med blixtens hastighet, nästan i alla fall, snabbt kunna utbyta information.
    Telegraflinjen gick från Adelaide i söder till Darwin i norr där den anslöt till Atlantkabeln. Det fanns 12 telegrafstationer på linjen och den var i bruk i 60 år. A S ansågs vara en utmärkt plats för stationen då man hittat källor nära den. Källorna visade sig senare bara vara en vattensamling men då var bygget redan i gång.
    Denna telegrafstation besökte vi. Förutom byggnaderna såg vi två kängurus och flera papegojor, en del vita och en del smaragdgröna.

Nästa stopp var Royal Flying Doctors Service, RFDS, en kedja av läkarstation som disponerar 63 st sjukvårdsinredda flygplan. Robusta flygplan som inte är så kinkiga i val av landningsbana, vare sig kvalitet eller längd. Mycket av både diagnos och behandling sker via telefon men vid akuta tillstånd är flygplan med personal snabbt på plats. Verksamheten är igång dygnet runt. Kostnaderna täcks till större delen av staten men c:a 20% betalas av donationer.

Reseledaren hade påbjudit hatt (avskyr jag), solkräm samt vatten och det var goda råd. Vår buss hade stora kylda vattentunnor i bagageutrymmet så vi kunde fylla våra vattenflaskor med kallt vatten vid våra stopp.

Sista stoppet var School of the air, distansundervisning som initialt genomfördes via radio och post (6 veckors turn-around på skolmaterialet) men nu oftast via internet, DVD eller CD. Hemma måste eleverna ha en ’home tutor’ (oftast mamma) samt en dedikerad skolplats. Eleverna träffas några gånger per termin men i övrigt sker allt på distans. Här har tekniken verkligen varit till nytta!
    Vi donerade var sin bok till biblioteket (här används fortfarande snigelpost) och då fick vi skriva namn mm på en lapp som fästs i boken. Som bevis för vår donation fick vi var sitt bokmärke.

Middag i bushen

October 24, 2017 in Australia

Kvällens äventyr var en middag ute i bushen. Vi hämtades av en pratglad lokalentreprenör och åkte ut en bit utanför stan. Där, mitt i ett stenbrott, hade han sin anläggning. Enklast tänkbara men i rådande klimat behövs inte så mycket.
    Grillat kött, modell större, mycket gott - med tillbehör. Bröd med rom&russin, nybakat, som dessert med en sirapssmaksatt grädde - lite udda men gott det med. En jovialisk stämning som fick oss att undra när SquareDance’n skulle börja.
    Det blev dock inte ngn dans utan lokal trubadur underhöll oss och fick oss att delta i underhållningen. Henrik gjorde en uppskattad insats på wobbleboard. Efter stjärnhimmelstudier var det dags att åka hem och slafa.

Ayers Rock

October 25, 2017 in Australia

Onsdag 25/10
    Jag har redan svårt att veta vilket datum och vilken veckodag det är så det är bäst att skriva upp det.

Vi vaknade upp i Alice Springs till - gissa vilket väder? - strålande solsken. Hotellrummet var bra men frukosten var medioker: mycket olika varmhållna rätter (det enda jag vill ha varmt till frukost är kaffe/te) som dessutom såg ut att ha varit framme sedan tidig morgon, tråkigt bröd (vilket verkar vara legio här), dålig påfyllning av såväl mat som servis (när vi gick för att hämta flingor och mjölk försvann våra kaffekoppar), ljummet kaffe - listan kan göras lång. Tråkigt att det just i dag var sovmorgon och vi såg fram emot att njuta av en god frukost. I Adelaide var frukosten bra men då hade vi alltid bråttom till bussen.

Ska reda ut begreppen kring alla olika namn på den kända bergklumpen.
    Orten heter Ayers Rock och så hette tidigare även den kända monoliten. I och med att aboriginernas kultur accepterades bytte monoliten namn till Uluru, vilket är deras namn på den för dem heliga platsen.
    Nära Uluru ligger en annan monolit, Kata Tjuta, som betyder många berg och den består av flera klumpar.

Vid lunchdags flög vi till Ayers Rock och där fick vi snabbinchecka på vårt hotell för att åka på monolitäventyr.

Camp 19 - Alice Springs (+16=3691km)

June 14, 2016 in Australia

Gap View Hotel Campground

DE: Vorräte aufgefüllt, vollgetankt (inkl. zweier Ersatzkanister) - autsch!
    Bereit für Uluru!

EN: Restocked supplies, filled up the tank (including two jerry cans) - ouch!
    Ready for Uluru!

Route: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=17LVm-8lECgCs3VcFm76oEdCgI9g

Day 2 of REC and passed BLS

March 17 in Australia

A big full on day. 8am-5 pm
    Lots of theory in the morning with not much time for breaks. Skill stations in the afternoon as well as Basic Life Support assessment on adult, child and baby. Doesn't matter how many times you do it, it's always a scary thing being assessed. I passed 😆👍🏆
    One of the skill stations was putting a chest drain into a sheep (carcass) !!Read more

The Gap