Satellite
Show on map
  • Day 18

    Dag till havs

    November 1, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 14 °C

    Tisdag 31/10

    Lugn natt med svagt gungande säng. Hav utanför och ’rough sea’ och inte särskilt varmt.

    Vi studerade det lilla bladet ’Celebrity Solstice Today’ och bestämde oss för att frukostera i den matsal vi åt middag i i går. Den beskrevs som ’open seating breakfast’ vilket vi tolkade som att det bara var att knalla in och sätta sig. Så var det alls inte. Kö för att komma in och vi stod bland de 10 främsta i minst 10 minuter allt medan personalen stod och tittade in i matsalen utan att göra något märkbart. När det till slut hände något så blev vi omhändertagna enbart för att vi var positiva till att dela bord med andra.

    Men nu skulle vi i alla fall få frukost - eller? Det var frukostmeny att beställa från och bordsservering och det var helt slumpmässigt vem som fick beställa och vem som fick mat. Vi hade trevliga amerikaner vid bordet och vi väntade alla, och väntade, och väntade ....

    Till slut kom maten om än inte i rätt ordning. Vi hade ett planerat möte (hårt att vara kryssningsturist) med reseledaren som vi fick ila till efter att sista tuggan var svald.
    Andra i vår grupp hann inte utan fick informationen senare.
    Alla var vi upprörda/arga. Troligen var det nypåstigen personal som inte var samtränade ännu.

    Nästa punkt var info om utflykter i The Theatre. Här sov jag nästan från början och Henrik knuffade kärvänligt på mig när det var ngt jag inte borde missa.

    Tillbaka till hytten för vila.

    Frukostens erfarenhet gjorde att vi tog lunch i bufférestaurangen. Indiskt för mig och fish & chips för Henrik.

    När man registrerar sig vid ombordstigningen får man ett plastkort som man ’betalar’ drycker med. I resans pris ingår mat och dryck i olika paketeringar och i vår, Classic, ingår vin och sprit i mellanklass, vilket passar oss bra. Därför avslutade vi, utan några betänkligheter, lunchen med ost och rödvin, vilket är gott men i längden en inte så hälsosam vana.

    Tvätten återkom till vår hytt i skick som ny men jag konstaterade att de inte hade brytt sig om min notering ’no bleach, no detergent’ och jag som hade ansträngt mig för att komma ihåg att det hette så.

    Tre rätters middag avslutade dagen. Första gången jag ätit grodlår, det påminner mycket om kyckling. Det är ingen slump att det inte finns ngn våg på rummet.

    Internet på båten är både dyrt och av varierande kvalitet så vi kommer endast att vara anslutna när vi är i land och hittar wi-fi där.
    Read more