Embarkering på Celebrity Solstice

October 30, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 32 °C

Måndag 30/10

Att resa innebär alltid att vänta oavsett om man reser i egen regi eller i en resebyrås regi. I vår grupp är vi alla ordentliga svenskar vilket innebär att alla alltid är i tid. Vi kommer sist av alla men alltid med 2-3 minuters marginal så när vi har kommit säger alltid reseledaren: nu är vi fulltaliga så nu åker vi!

I dag blev det mer väntan än förväntat. För några dagar sedan meddelade rederiet att ombordstigningen var senarelagd då hamnmyndigheterna skulle göra en inspektion av båten.
    I dag kom ett nytt meddelande att den var ytterligare försenad eftersom några (hur många är några?) av de tidigare gästerna hade drabbats av magsjuka så nu skulle båten saneras innan vi släpps in. Något vi är tacksamma för.

Vi kom i god tid till båten och det var flera stationer som skulle passeras och till var och en var det en lång slingrande kö. Till slut kom vi ombord och kunde äta lunch (15:30!). Vi hade ätit smörgåsar vid normal lunchtid så vi åt bara lite glass som mellanmål. Rummen var klara först 17 och då förhoppningsvis även sanerade.
    Vi hade knappt hunnit besiktiga hytten innan det var dags för katastrof-övning och då fick vi gå fyra våningar ner.

Utöver livvästar och livbåtar så verkar handhygienen vara det viktigaste här. Utanför varje matställe står en ur besättningen och tvingar på oss en klutt alkogel. Med tanke på den tidigare magsjukan på båten är vi bara glada för detta.

Underkläderna höll på att ta slut så vi snabbade oss på att lämna in smutstvätten till tvättning och strykning.

Det finns närmare 3000 passagerare på båten så det är viktigt med en väl fungerande logistik. Middagen var god och betjäningen utan anmärkning men det var å andra sidan inte fullsatt.

Dagen avslutades med show i The Theatre, som rymmer ett ansenligt antal personer. Jag måste erkänna att jag blundade till lite i slutet så när den var klar blev det marsch till hytten och sängen.