Heldag t sjöss

November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Torsdag 2/11

Magsmittan är tydligen inte utrotad. Kaptenen rekommenderade 20 sekunders tvätt med tvål och vatten och påpekade vikten av den eviga handspriten. Vi kan bara hålla med och hoppas vi kan undvika magbesvär. Vi hoppas att alla med magbesvär vänder sig till läkarmottagningen och blir omhändertagna där så att de inte smittar andra.
    I frukostmatsalen med buffé fick man idag inte ta någon mat själv utan det fanns överallt personal som serverade oss.

Vi lämnar nu Australien och har två dagar till sjöss innan vi når Nya Zeeland.
    Tullpersonal hade flugits till fartyget och vi hade NZ-passkontroll ombord.

Henrik kände sig trött och hängig (förkylningen) och la sig för att lyssna på en ljudbok medan jag gick till ett ScrapBooking Seminar. Man fick ett paket med plexi-’blad’ och papper med färdiga uttryckbara figurer, lite band och annat användbart. Det var inte plats för egen kreativitet utan bara att följa instruktioner. Ett limstift och sedan var det bara att sätta igång. Jag satt tillsammans med Rosine från USA och vi hade ungefär lika mycket vana vid ScrapBooking sedan tidigare. Vi hade trevligt och pratade men trots att vi var flinka hann vi knappt hälften men man kan fortsätta hemma i hytten, förutsatt att man hittar ett limstift.

Eftermidagsvila: Henrik sov och jag läste ut en bok i min iPhone, ’Livet enligt Fikry’ av Gabrielle Zevin. Det var en rätt tunn och lättläst feel-good bok.

Middag tillsammans med två andra svenska par och sedan show med en duktig pianist. Överlag är det bra artister även om de inte alltid är i vår smak.

På kvällen var det fyra meter höga vågor men då fäller man ut stabilisatorerna så det känns inte ngt speciellt.