Satellite
Show on map
  • Day 23

    Vardagsliv ombord

    November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

    Fredag 3/11

    Livet på en kryssningsbåt.

    Dagar till havs händer inte särskilt mycket egentligen. Det är sådana dagar man går på olika seminarier eller workshops.

    Det finns varje morgon en massa ’fitness classes’ men de undviker vi sorgfälligt. Möjligtvis skulle lite lugn Tai Chi passa oss men jag vågar mig inte på att testa. Bara detta att parera det lågintensiva gungandet ger mig muskelvärk.

    I förmiddags kollade vi en demonstration som visade hur man lyckas med att steka fisk. Påminde en del om Werner och Werner och lärde inte oss något.

    En föreläsning om krokodiljägaren Steve Irwin var underhållande speciellt som föreläsaren, Cruise Director på vår båt, hade arbetat med honom och hans familj.

    Allt, tycker vi i alla fall, är anpassat till passagerarna från USA, som är i klar majoritet på båten. Vår lilla grupp om 15 personer är de enda svenskar på båten. Ibland känns båten som ett stort lekland för vuxna amerikaner.

    Lite information om båten:
    Längd 317 meter
    Antal gäster 2850
    Besättning 1246
    The Theatre 900 platser
    Stora restaurangen 1228 platser
    Konsumtion under en 7-dagars kryssning
    Nötkött 10000 kg
    Lamm 2300 kg
    Fläskkött 3300 kg
    Grönsaker 12000 kg
    Frukt 9800 kg
    Vin 12000 flaskor
    Starksprit 1600 flaskor
    Öl 19000 liter

    Det är ett rejält företag som ska fungera dygnet runt. Det extra arbete som smittobekämpningen innebär har inte haft någon negativ påverkan på oss passagerare men jag antar att besättningen har längre pass än normalt.

    Igår trodde jag nästan att aliens hade invaderat båten. Jag kom ut från en toalett, det var ett ihållande pipande och på båda sidor om mig var branddörrarna stängda. En av dem öppnades och in kom en man iklädd vit overall och med rejält andningsskydd. Han tog av det och förklarade att han höll på med sanering och hade av misstag tryckt på fel knapp. Jag pustade ut när jag förstod att det inte var total evakuering som gällde, vilket hade varit skrämmande bara det men att behöva göra det utan att veta var Henrik var hade varit katastrofalt.

    Vi har hittills ätit buffélunch var dag. Man kan äta lunch på olika ställen: matsalen m servering vid sittande bord, hamburgerhak högst upp, hälsosam lunch m.m. Nu får vi inte ta maten själv, maten finns bakom plast och man får be att få de olika rätterna. Det finns olika stationer: chefs special - lite stadigare traditionell mat, pizza, pasta, salladsröror, Caesarsallad, wok, mexikanskt, indiskt och fler som jag inte kommer ihåg. På dessertsidan finns frukt, glass och mer eller mindre fantasifulla bakverk.

    Middag som vanligt och sedan resans hittills bästa show. Lite rockigt och en av sångarna var från Sverige.
    Read more