Äntligen NZ

November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Lördag 4/11

Nu är vi i Nya Zeeland! Dags att byta valuta i plånboken. Vi är också två timmar österut från Australien. Det fattade till slut även våra iPhones.

Dagens stora begivenhet ägde rum tidig morgon då vi anlände till vår första fjord, Milford Sound. Låga moln och regn gjorde det hela stämningsfullt, och kallfuktigt. Vi gick ut på vår balkong i omgångar men vi hade bra utsikt även från vår säng. Kaptenen lät båten göra en ’donut’, en snäv rundsväng som med ett fartyg av den här storleken blir rätt stor och tar upp hela fjorden.

Eftersom fjordtittandet startade 07:00 så beställde vi frukost på rummet vilket många andra också gjorde. Leveransen fungerade frånsett att vi i.st.f kaffe fick en termos med hett vatten. Hade det funnits några tepåsar hade vi anpassat oss och druckit te i stället men silverte är inte vår favoritdryck.
    Efter en evighetslång kötid i telefon hos roomservice gick vi i stället till närmaste kaffeutskänkning och fick take-away-kaffe att ta med tillbaka. Jag passade på att testa en ’sticky bun’ som är en kanelbulle med sött gojs på undersidan, en riktig sockerbomb.

Vi damer i gruppen har konstaterat att båtdagar inte är några bra hårdagar. Håret blir platt och konstigt av vattnet här. Då har jag ändå tagit med mina egna hårprodukter för att ha så bra förutsättningar som möjligt. Det finns affärer på båten men de för inte så enkla saker som hårmousse och hårspray utan Michael-Kors-väskor, exklusiva parfymer etc. Det är sådant vi får stå ut med!! Henrik har inga sådana frisyrproblem.

Ett seminarium om hur man boost-ar sin metabolism lockade oss och föreläsaren var entusiastisk men drog ibland lite för enkla slutsatser om sambanden mellan orsaker och konsekvenser. När det drog ihop sig till att boka in enskilda konsultationer så drog vi.

I buffématsalen blev vi vittne till sanering av matta vid ett bord. Man kan bara gissa sig till orsaken till saneringen.

Lugn eftermiddag med bokläsning och sömn. Middag och kvällens show som bäst kan beskrivas som en bättre Tommy Körberg.