Akaroa

November 6, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 16 °C

Måndag 6/11

Båten la till på redden utanför Akaroa, en söt turiststad. Och vi skulle äntligen få tillgång till internet!

Det är därför det formligen exploderar av inlägg just nu.

Livbåtarna, som var och en rymmer 100 personer, gick i skytteltrafik mellan båten och Akaroa. Med sex båtar i gång räknade skepparen ut att det skulle ta tre timmar att få dit oss om alla ville dit. Det finns fler livbåtar att tillgå så att vid en akut situation finns det plats för alla. En del båtar är helt stängda - har inga fönster - så de används inte vid sådana här strandhugg. Vi hade inte bråttom utan vi åkte strax efter tio.

Vi tog först en kopp kaffe på ett ställe, givetvis med WiFi. Sedan promenerade vi i solskenet tills affärsgatan tog slut och åt lunch på ett annat ställe och avslutade vårt internetarbete där. Det är riktigt skönt att vara utan anslutning några dagar. Vi vet ju att om något händer där hemma så har barnen möjlighet att nå oss via reseledarens mobil.

Luften var klar och sval och vi satt på en bänk och beundrade landskapet runt oss. Det är visserligen inte Tasmanien men det är ändå ett ’Sagan om Ringen’-landskap. Det är synd att foton inte kan göra det rättvisa, allt blir så platt. Henriks videosnuttar ger en bättre bild än mina stillbilder.