Satellite
Show on map
  • Day 24

    Wellington

    November 7, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

    Tisdag 7/11

    Idag var det buss från båten till centrum och det var betydligt enklare än gårdagens livbåtsåkande.

    En kuperad stad och vi tog Cable Car upp på berget och botaniska trädgården. Grönt och frodigt överallt. Vi följde skyltarna ’to city’ och gladde oss åt den exemplariska skyltningen. Här fick man anstränga sig för att avvika från den rätta vägen.
    Ett ’aber’ var att det var nerför hela tiden och promenaden tog 20 minuter effektiv tid. Artrosen slog till och vi fick pausa flera ggr så att jag fick stretcha krampande muskler.
    Blåste rejält gjorde det också så täckkappa + yllekofta + yllehalsduk var helt rätt klädval.

    När vi hade tagit oss ner till platt mark igen orienterade vi oss fram till den possum-affär jag hittat på nätet. Possum är en större råttliknande varelse som har otroligt varm päls. Man tillverkar kläder av possum, merino och lite syntet för formfasthetens skull. Det blev en kofta och en mössa så nu ska jag klara mig över vintern. Henrik agerade smakråd.

    Dumplings och internetåtkomst till lunch. Ett kort besök på stadens museum avslutades abrupt när jag inte ville gå ett steg till för att det gjorde så ont. Vi tog oss tillbaka till bussen f.v.b båten.

    Middag och en mindre bra show a la musical i Wild West avslutade denna dag
    Read more