Resan har börjat

2018-10-11 torsdag

Väckning 02:30
    Taxi 04:00
    Flyg 06:05

Solen behagade smyga fram under färden t Köpenhamn.

Väl framme i Aten träffade vi resten av gruppen. Vi är 22 personer samt Pia, vår guide. Buss till en restaurang där vi blev rejält mätta - bäst var baklavan till kaffet (tyckte jag, Henriks favorit var tomaterna i salladen).

Vi skymtade Acropolis i bakgrunden. Vi checkade in på vårt hotell som ståtar med fem stjärnor (grekiska!) och rummet motsvarar antalet stjärnor. Frukosten i morgon avgör helhetsintrycket.

Färden gick genom inte alltför tjusiga kvarter. Det märks att landet har dålig ekonomi. Mycket klotter och det hänger säkert samman med arbets- och hopplösheten.

Liten eftermiddagslur och sedan promenad till Plaka, Atens motsvarighet till g:a stan. Vi var totalt nio stycken och Pia hade rekat tidigare så det blev Ouzo och lite småplock - precis lagom efter vår sena lunch.

Speciellt på kvällen är det riktigt mysigt att promenera där och luften var ljummen. Det är inte den stora turistrusningen så inkastarna hade en utmaning att få in gäster. Vi såg Acropolisklippan från ’fel’ håll men i kvällsbelysning är den imponerande nog.

Förra gången vi var i Aten, för mer än 10 år sedan, fick vi lära oss att avloppssystemen i Aten består av smala rör och inte är anpassat för alla vattentoaletter. Därför ombads man att slänga använda toapapper i en hink bredvid toaletten. Detta gällde enbart ’nummer 1’ - tack och lov.
    Det är fortfarande så!

Medan jag skriver detta sitter Henrik och jobbar (!!!!) med sina hemsidor. Jag trodde vi hade semester 😏.

God natt