Suez-kanalen nästa

October 19, 2018 ⋅ ☀️ 27 °C

2018-10-18 torsdag

För att inte missa kanalinfarten ställde vi klockan på 04:45 (skrev fel tidigare och sa att vi gick upp 03:45), gick upp, beskådade kanalen, ställde klockan (min mobil) på 07:00 och la oss igen och sov vidare.

Henrik vaknade strax efter sju och undrade varför min mobil inte hade larmat. Klockan i min mobil visade strax efter sex.
    Vi kände oss tidsmässigt vilsna och försökte analysera problemet. Det visade sig att min mobil gick på Kairo-tid medan båten fortfarande använde Jerusalem-tid. Det officiella tidbytet ska tydligen ske i nästa hamn - vi får se om det blir någon ordning då.

Dagens begivenhet var att titta på kanalen och allt runt omkring. Mycket sand blev det.

Vår båt var nummer två i en konvoj på 22 båtar. Först gick en militärbåt som vi aldrig lyckades se. Konvojer med 25 eller färre båtar kan passera kanalen utan att behöva vänta på mötande båtar. Består konvojen av fler än 25 båtar behöver de vänta på mötande båtar.

Det fanns ett erbjudande om akvarellkurs även denna dag men med tanke på mitt senaste akvarellalster så avstår jag. Jag får ägna mig åt mina ikoner i stället. När jag kommer hem alltså.

Det blev i stället en hel del läsande. Vår bokcirkelbok Tivoli av P C Jersild hade jag nedladdad i mobilen så den läste jag tills batteriet var slut. Då övergick jag till pappersbok ’Into the Water’ av Paula Hawkins, hon som skrev ’The Girl on the Train’. Jag hann läsa 1/3 av den innan det var dags att göra sig redo för middagen.