Ashdod Israel

October 18, 2018 in Egypt ⋅ ⛅ 26 °C

2018-10-17 onsdag

Båten skulle avgå från Ashdod 14:00 så man kunde inte göra några längre utflykter på egen hand. Vi var dock glada att vi inte hade bokat någon av rederiets utflykter eftersom Jerusalem-utflykten hade tröttat oss både själsligen och kroppsligen.

Vi tog bussen in till city för att kolla in staden. På vägen åkte vi förbi en stoooor marknadsplats där vi gärna hade stannat. Det visade sig vara flera km till city därifrån så det var omöjligt att hinna dit och tillbaka då sista bussen tillbaka t båten gick 13:00.

Vi tog en promenad inom en Shopping Mall ner mot vattnet, fikade och vände sedan tillbaka. Typiskt nytt stadsområde med breda gator och noll trivsamhet. Vi tog buss tillbaka och åt lunch på båten

Ashdod är Israels största hamnstad. Ashdod och Haifa är Jerusalems importhamnar. Ashdod är en ny stad men det har funnits mindre bosättningar långt tillbaka. Det finns ungefär 235 000 innevånare i staden. Redan de gamla filistéerna bodde här.

I hamnen såg vi massor av nya personbilar. Det visade sig vara så att för att undvika de höga kostnaderna för att frakta personbilar via Suezkanalen så lastar man av bilarna söder resp norr om Suezkanalen och tar dem med lastbil förbi kanalen. Som, i alla fall måttligt, miljömedveten låter det märkligt. Kanal-konsortiet borde avväga att ta lägre avgifter för att främja miljön.

När båten hade lagt ut igen fick vi besöka köksregionerna, något som vår guide Pia hade ordnat för oss.