Sista dagen

November 15, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

2019-11-15

I morgon reser vi hem till det dystra novembermörkret så det gäller att njuta maximalt i dag.

I söndags var vi i katedralen en kort stund innan de föste ut oss för att stänga för en längre siesta. När vi gått en bit upptäckte Henrik att han var av med sin keps med texten ’Svenskt flyg 100 år’.
    Han hade troligen tappat den i katedralen men där var det nu stängt i flera timmar. Det blev till att köpa en ny.
    När vi i går passerade katedralen var den öppen och vi gick in där. Vi hittade en äldre dam vars språkkunskaper inskränkte sig till portugisiska men vi lyckades göra oss förstådda. Vi fick med tillåtelse av jourhavande biktfader följa med bakom låsta grindar och där fanns kepsen i en låda med upphittade saker. Tydligen rätt vanligt att tappa bort kepsar för det fanns ytterligare en i lådan. Vi tackade för hjälpen med en donation till kyrkan, eller kanske till damen.

Så var det då dags för fredagshandling. Vi har bestämt att fira sista kvällen med picknick på rummet. Att det dessutom är fotbollsmatch mellan Rumänien och Sverige har viss påverkan på beslutet.
    Henrik har redan testat att vi kan se matchen via Comhem på hans iPad. Tänk vad nyttiga saker tekniken kan användas till!

Pingo är här inte en tecknad figur för barn utan en Supermercado. Där handlade vi ost och skinka. Nästa stopp var brödaffären. Avslutningsvis handlade vi frukt och vin på Bondens Marknad.

Hem med inköpen och in med en del av dem i kylskåpet. Sedan gav vi oss ut för att äta portugisisk pizza till lunch, ännu ett tips av Lottie Knutsson. Pizzerian låg på en sidogata, ingen skylt och än mindre någon inkastare. Mysfaktorn var låg men de flesta gästerna var infödda, fast det har vi lurats av tidigare. Något av de bästa pizzor vi ätit!

För de följare som är lite yngre kan det vara på sin plats att förklara vem denna Lottie Knutsson är. Vid tsunamikatastrofen 2004 var
    Lottie Knutsson kommunikationschef på Fritidsresor. De agerade snabbt och resolut och då Lottie var deras ansikte utåt blev hon på kuppen lite av en kändis.

Vi tänkte sedan besöka ett akvariemuseum men när vi kom dit möttes vi av:
    ’Stängt på obestämd tid’
    Deras hemsida talade om att det är öppet just nu och stänger klockan 17. Det är inte bara pappersböcker som blir inaktuella!

Plan B var ett museum som är en gammal tjusigare 1700-tals villa med inredning från den tiden. Det var en lång uppförsbacke dit så vi har fått motion så det räcker. Lagom stort och det var vi plus en skolklass där.

Vädret idag har varit lunegott (opålitligt), mest värmande sol men avbrutet då och då av små regnväder.

Efter vila på hotellet var det dags att duka fram picknicken och förbereda TV-tittandet.

God mat, fast vi var fortfarande halvmätta efter pizzan. iPad’en visade sig fungera dåligt med ComHem och fotbollen. Bilden frystes vid flera kritiska tillfällen, vi missade första målet men såg tack och lov reprisen. När Henrik i desperation testade att köra ComHem på mobilen fungerade det klanderfritt. Lite liten bild men det fungerar. Jag är nöjd med att lyssna.