Madeira 2019

September 2019
En vecka på Madeira i november, inte den allra varmaste månaden på året Read more

Förberedelser

November 8, 2019 in Sweden ⋅ ☁️ 3 °C

2019-11-08
    I morgon reser vi till Madeira och ska vara borta en vecka.
    Vi har inte gjort så många förberedelser förutom att växla lite pengar samt att köpa en Guide-bok. Finns det en riktig pappersbok om resmålet vill jag gärna ha en sådan, när det gäller resor överträffar den en elektronisk variant.
    Kartor har vi laddat ner men annars har det inte varit någon resfeber direkt.

Framme i Funchal

November 9, 2019 in Sweden ⋅ ☁️ 4 °C

2019-11-09

Det är segt att flyga i drygt fem timmar. Vi hade förbeställt smörgås och handlade dryck ombord.
    SvD är i alla fall å-läst och en massa musik är avnjuten.

Färden med flygbussen var intressant. Serpentiner, raviner och klippväggar. Den blomprakt vi såg bestod mest av bougainvilla, i stark cerise-lila färg.

Roligt att konstatera att det redan finns tre följare. Ännu inte som Isabella Löwengrip men en bra början.

Hotellet motsvarar alla förväntningar så vi är nöjda.

Vädret är tempererat, omkring 20 grader, varierande molnighet och spridda regndroppar. Lite vind. Bra alltså.

Kvällens letande efter matställe blev en lång promenad längs matgatan i gamla stan. Till slut fastnade vi för ett ställe där det fanns flera matgäster. Henrik tog kött med pepparsås medan jag tog svärdfisk med banan. God fisk men bananen var alltför söt. Kokt potatis och kokta grönsaker med bra konsistens. En ny bekantskap var pimpinel. En lokal grönsak med utseende som avokado och konsistens som gurka. Intressant men relativt smaklös.

På tillbakavägen till hotellet provianterade vi vatten samt choklad. 1177 säger att det är ’ganska’ säkert att dricka kranvatten här så vi köper vårt vatten.

Funchal runt

November 10, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

2019-11-10

Fantastiskt väder hela dagen. Max temp på 24 grader och svalkande vind.

Hotellets frukost levde upp till den övriga standarden. Man fick pressa sin egen apelsinjuice, tyvärr kö! Mycket färsk frukt. Om man så önskar även bubbelvin.

Efter en lång och sen frukost promenerade vi längs hamnpromenaden till en frodig park där vi kollade blommor, träd och små ödlor.

Nästa anhalt var katedralen som, för att vara katedral, var väldigt modest men som en gång i tiden var den kristna världens största stift. Det omfattade alla portugisiska områden oavsett var i världen. Vi blev snabbt utmotade för de skulle stänga för siesta.

Efter lunch åkte vi runt med en hop-on-hop-off-buss fast vi hoppade inte av förrän vi åkt hela rundan. Fina vyer och hisnande backar. Mycket terasser med bananodlingar. Ön har en egen bananvariant, de är små och söta. Bananpalmerna står väldigt tätt och man förstår att de vill få ut så mycket som möjligt då varje planta bara ger en skörd om året. En bananklase som väger omkring 40 kg.

Lite avkoppling på hotellet innan det var middagsdags. Kvällens restaurang låg i närheten av katedralen. Stora gambas med vitlök och smör - gott.

Botaniska trädgården - som en levada

November 11, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

2019-11-11

Mårtensafton i dag men vi skippar gås och svartsoppa denna gång.

I en kyrka på ön firas St Martin i dag med procession mm men vi avstod även från det.

Dagens plan omfattade i stället Teleferique (kabinbana) till botaniska trädgården. Vi bor nästgårds med dalstationen så vi tog det lugnt på morgonen. När vi väl masade oss dit var vi beredda att ändra planen.
    Det var långa köer! Först för att köpa biljetter och sedan för att åka upp.
    Medan vi dividerade om hur vi skulle göra ställde vi oss i biljettkön och tog slutligen beslutet att följa den uppgjorda planen, och då hade vi ju redan avancerat i den kön.

Funchal är en populär hamn för kryssningsfartyg, hittills har det varje dag legat tre nya fartyg här. De ligger här ett dygn och uppskattningsvis finns det över 1000 passagerare på vart och ett av dem. En massa människor som turistar här var dag. Kryssningsbolagen erbjuder olika utflykter men det finns alltid en hel del som hellre tar sig runt på egen hand. I dag verkade det som att en båt lastad med tyskar hade lagt till och att de flesta valde att ställa sig i kön till kabinbanan.

Köandet tog c:a en timme. Kabinerna tog sex passagerare, förutsatt att det inte steg ombord någon barnvagn. Första delen av resan tog 15 minuter.

Det var en lite komplicerad resa. Först kabinbana till Monte som ligger 560 meter över Atlanten. Fin utsikt över Funchal och svalare temperatur. Därefter promenad till nästa kabinbana som gick neråt i en annan klyfta till den botaniska trädgården.

Biljettsystemet var lätt konfunderade, tre olika biljetter hade vi men det var inte solklart vilken man skulle använda var. Vi visade hela tiden fel biljett men hade lärt oss till hemvägen.

2016 härjade en stor brand på sluttningarna ner mot Funchal. Det finns fortfarande tydliga spår efter den. Många döda träd står på sluttningarna och botaniska trädgården har ännu inte återhämtat sig utan vissa delar är avstängda.

Verkligheten stämmer inte alltid med förväntningarna, det blev vi snart varse. Botaniska trädgården ligger i en brant backe så att ta sig fram där kan likställas med vandring på en levada. Vi hade redan tagit beslutet att inte göra någon sådan vandring eftersom de flesta är svårforcerade för mig som har problem med en tå. Här hade vi inget val.
    Andra diskrepansen mellan förväntningarna och verkligheten var hur växterna exponerades. Vi hade sett framför oss något parkliknande med diskreta skyltar med växternas namn. Fokus här var mer på den vetenskapliga indelningen och påminde mer om en biologilektion i skolan.

Vädret var fint och utsikten fantastisk och jag fick mitt lystmäte på blommande bougainvillor.
    Exemplet från tyska grammatiken ’wie eine reise tut hat immer etwas zu erzhälen’ stämmer fortfarande. Det har ju blivit en smärre uppsats av det här.

Eftermiddagen tillbringades vid poolside, observera ’vid’, drickandes svalkande drycker.

Nu prioriterar vi gin&tonic!

Park för icke-biologer och esteter

November 12, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

2019-11-12

Först måste jag nämna gårdagens middag. Henrik hittade en gammal artikel av Lottie Knutsson , fd kommunikatör på Fritidsresor, med hennes bästa Funchal-tips. Bl.a en restaurang i vår närhet. Vi gick dit och åt en väldigt god grillad havsabborre så vi var nöjda med kvällen.

I dag tänkte vi angripa en annan trädgård, Jardim do Palheiro. Dit åkte vi lokalbuss på slingriga vägar. Alla vägar, förutom motorvägar, är sådana. Föraren kör med synbart dödsförakt och man får intala sig att han har ett egenintresse av att färden går bra.

Det här var en park som var i vår smak. Som en engelsk park med fina gångar. Inga stora nivåskillnader heller. Förhållandevis mycket färgprakt trots att vi är i mitten av november. Vädret är fortfarande varmt men molnigare och ibland även små, små regnstänk.

Efter utflykten blev det lunch i den permanenta farmers market. Mest frukt och grönsaker, en separat stor fiskhall med mycket tonfisk och lokal svärdfisk. Vår tolkning är att det rör sig om en fisk med form som ett svärd och inte en fisk med svärd. Den är svart och lång och rätt ful.

Vi såg de första poliserna, två stycken till cykel.

Inte nog med det utan sedan var det överflygning med tre stycken F-16. De gjorde en låg sväng över bukten. Gissa vem som satte ifrån sig kundkorgen och rusade ut ur butiken vi var i? Inte var det jag.

Kvällens G&T intogs på vår närmaste restauranggata, den hittills bästa fast vi känner oss alltid lurade av att det är fasligt mycket is.

Middagen kan vi åter tacka Lottie Knutsson för. Ett av hennes tips var ett designvandrarhem där vi åt sushi resp köttspett. Vi blev mätta!! Och nöjda!

Vidgade vyer

November 13, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

2019-11-13

Dagen var vikt åt en organiserad utflykt. Inspirerade av Carin och Gunnar som bloggade under sin 10-veckors vistelse här för 1 1/2 år sedan åkte vi till Porto Moniz. Porto Moniz ligger på den nordvästra delen av ön.

Vi blev hämtade av vår guide med en minibuss och det tog minst en halvtimme innan övriga 12 medpassagerarna var ombord. En både trevlig och kunnig guide som samtidigt körde och guidade på två språk. Ok då - ett språk i taget.

Vi åkte inte kortaste vägen till resmålet utan hann med annat på vägen. Väster om Funchal råder ett subtropiskt klimat och där odlas det bananer av hög kvalitet.

De viktigaste verksamheterna i Madeira är i storleksordning:
    1. Turism
    2. Vin (Madeira)
    3. Jordbruk (bananer)

Så om vi som turister dricker inhemskt vin och äter närodlade bananer bidrar vi i hög grad till öns ekonomi.

Vi stannade på platser med utsiktspunkter, där en hade golv av glas. Visserligen tjockt men jag tycker det är läskigt och missade nästan utsikten.

En bit in på ön finns en höglandsplatå, 9 gånger 6 km stor. Påminner lite om Alvaret på Öland med lågväxande gräsarter.

Efter drygt fyra timmar var vi i Port Moniz. En liten stad belägen på klipporna mot Atlanten. Vi lunchade och sedan ägnade vi vistelsen åt att fascineras av de häftiga vågorna. De blir tyvärr inte bra på bild.

Till lunchen testade vi två lokala specialiteter:
    - Prego som är runda bröd med fyllning, här en stekt skiva kött
    - Poncha som är sockerrörsrom med fruktjuice, här passionsfrukt. Inte direkt måltidsdryck men nu är den testad.

Hemresan gick fortare men vi var tillbaka först vid 18-tiden.

Kvällens middag blev en antiklimax. Drinken tog vi på ett café vid det sakrala museet och den var bra. Jag hade kollat guide-boken och hittat en restaurang som heter ’Londres’ (London) som ska vara välbesökt av lokalinvånare, vilket brukar vara ett gott betyg.

Vi borde ha blivit misstänksamma pga namnet men det blev vi inte. Lokalen var o-charmig, vita kala väggar med kakel, lysrörsljus och en ljudnivå som tvingade oss att samtala skrikande. Vi åt fisk och den var bra men pommes frittes’en var mjuka och grönsakerna var överkokta. De hade säkert gjort en konservativ engelsman överlycklig.

Fakta-ruta

November 14, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

Madeira är 57 km långt och 22 km brett. All jordbruksmark är terrasserad så ytan används optimalt.
    Madeira har 270.000 invånare och c:a hälften bor i Funchal.
    Ön har nästan inga problem med kriminalitet, vi har bara hört sirener från ett utryckningsfordon en gång och då kunde det lika gärna vara en ambulans.

Bananplantan är en ört och har en livscykel på 1 1/2 - 2 1/2 år. Under denna tid ger den en klase bananer på 30-50 kg. När bananerna skördats skär man ner plantan och då kommer det ett nytt skott som blir nästa att ge bananer.
    Bananplantorna har ingen bestämd växtsäsong utan ger frukt året om.
    Trots att bananen innehåller upp emot 80% vatten går det inte att pressa den och få bananjuice. Detta beror på att den har en annan molekylstruktur än tex apelsiner.

Den svarta fisken
    På portugisiska heter den espado, på engelska scabbard och enligt översättningen på min iPhone ska den heta svärdfisk, fast vi redan har en fisk med det namnet.
    Den har INGET svärd!
    När jag nu kollar på Wikipedia så heter den där dolkfisk, vilket är ett bättre namn.
    De lever på 200-1700 meters djup och där är de kopparfärgade till lila. De dör när de dras upp till grundare vatten och ändrar i samband med döden färgen till svart. Eftersom de snabbt kommer upp från djupare vatten ’exploderar’ de inombords och spyr ut sina inälvor. Låter som en grym död.

Inaktuell guidebok

November 14, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

2019-11-14

Guideboken köptes inför den här resan men var utgiven 2015. Då är det inte konstigt att allt inte stämmer.
    Jag tycker fortfarande bäst om att ha en pappersboksguide för att få en överblick men den behöver kompletteras med internet för att detaljerna ska bli rätt.

Dagens besök på fortet vi är granne med illustrerar detta. Det finns fortfarande kvar (det har funnits sedan 1600-talet så det vore konstigt om det försvann) men innehållet var lätt förändrat.

Efter lunch gjorde vi ett besök hos öns madeiravin-tillverkare. De erbjuder rundvandring med vinprovning. Vi konstaterade att ’det var mycket skrik för lite ull (sa käringen när hon klippte grisen)’. Vi valde premiumvarianten av deras paket. Det var en kort rundvandring följt av 10 egna minuter på museet. Avslutningsvis satt vi vid bord och fick dricka två olika madeirasorter. Ingen vägledning under drickandet och vi provade endast två av fyra sorter. Det var synd för vi hade sett fram emot att äntligen få smakreferenser för allt från knastrande torrt till smäktande sött.

Efter det fick vi åter glädje av Lottie Knutssons tips. Denna gång en affär med damkläder där en blus inköptes.

På kvällen återvände vi till en av Lotties restaurangrekommendationer. Vi blev mottagna som stamgäster. Maten var lika god och servicen lika bra som förra gången.

Vi har haft mycket glädje av Lottie under den här resan!

Sista dagen

November 15, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

2019-11-15

I morgon reser vi hem till det dystra novembermörkret så det gäller att njuta maximalt i dag.

I söndags var vi i katedralen en kort stund innan de föste ut oss för att stänga för en längre siesta. När vi gått en bit upptäckte Henrik att han var av med sin keps med texten ’Svenskt flyg 100 år’.
    Han hade troligen tappat den i katedralen men där var det nu stängt i flera timmar. Det blev till att köpa en ny.
    När vi i går passerade katedralen var den öppen och vi gick in där. Vi hittade en äldre dam vars språkkunskaper inskränkte sig till portugisiska men vi lyckades göra oss förstådda. Vi fick med tillåtelse av jourhavande biktfader följa med bakom låsta grindar och där fanns kepsen i en låda med upphittade saker. Tydligen rätt vanligt att tappa bort kepsar för det fanns ytterligare en i lådan. Vi tackade för hjälpen med en donation till kyrkan, eller kanske till damen.

Så var det då dags för fredagshandling. Vi har bestämt att fira sista kvällen med picknick på rummet. Att det dessutom är fotbollsmatch mellan Rumänien och Sverige har viss påverkan på beslutet.
    Henrik har redan testat att vi kan se matchen via Comhem på hans iPad. Tänk vad nyttiga saker tekniken kan användas till!

Pingo är här inte en tecknad figur för barn utan en Supermercado. Där handlade vi ost och skinka. Nästa stopp var brödaffären. Avslutningsvis handlade vi frukt och vin på Bondens Marknad.

Hem med inköpen och in med en del av dem i kylskåpet. Sedan gav vi oss ut för att äta portugisisk pizza till lunch, ännu ett tips av Lottie Knutsson. Pizzerian låg på en sidogata, ingen skylt och än mindre någon inkastare. Mysfaktorn var låg men de flesta gästerna var infödda, fast det har vi lurats av tidigare. Något av de bästa pizzor vi ätit!

För de följare som är lite yngre kan det vara på sin plats att förklara vem denna Lottie Knutsson är. Vid tsunamikatastrofen 2004 var
    Lottie Knutsson kommunikationschef på Fritidsresor. De agerade snabbt och resolut och då Lottie var deras ansikte utåt blev hon på kuppen lite av en kändis.

Vi tänkte sedan besöka ett akvariemuseum men när vi kom dit möttes vi av:
    ’Stängt på obestämd tid’
    Deras hemsida talade om att det är öppet just nu och stänger klockan 17. Det är inte bara pappersböcker som blir inaktuella!

Plan B var ett museum som är en gammal tjusigare 1700-tals villa med inredning från den tiden. Det var en lång uppförsbacke dit så vi har fått motion så det räcker. Lagom stort och det var vi plus en skolklass där.

Vädret idag har varit lunegott (opålitligt), mest värmande sol men avbrutet då och då av små regnväder.

Efter vila på hotellet var det dags att duka fram picknicken och förbereda TV-tittandet.

God mat, fast vi var fortfarande halvmätta efter pizzan. iPad’en visade sig fungera dåligt med ComHem och fotbollen. Bilden frystes vid flera kritiska tillfällen, vi missade första målet men såg tack och lov reprisen. När Henrik i desperation testade att köra ComHem på mobilen fungerade det klanderfritt. Lite liten bild men det fungerar. Jag är nöjd med att lyssna.

Snart hemma

November 16, 2019 in Sweden ⋅ 🌧 6 °C

2019-11-16

Nu är snart den här semestern slut. Vi sitter på planet och kan nu summera vistelsen i Funchal.

Det har varit så skönt att äntligen få resa bort efter att vår planering hittills i år har fått anpassas efter sådant som vi inte har haft kontroll över.

Varmt och skönt väder och regnstänken som då och då har kommit har inte varit något problem.

Vi har sett och upplevt lagom mycket så att vi har haft tid till att bara vara.

Vi återkommer gärna och då en längre tid med lägenhetsboende. Vi har saker kvar att utforska på ön.