Mot katedralen

November 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Efter en gedigen frukost (många saker men tyvärr rätt mycket som var sött) gav vi oss ut på Palermos gator. Vårt första mål var marknadsområdet och jag trodde att jag hade koll på läget. Alls icke utan det var först efter att ha frågat iPhone som vi ledsagades till rätt plats. Där fanns det inte mycket till marknad men väl fisk i en barnvagn (se bild).
    Det kan ha varit så att de hade stängt efter morgonkommersen så vi får göra ett nytt försök en annan dag.

Katedralen var vårt nästa mål och vi tog oss dit via många omvägar. Man kan konstatera, efter blott en halv dag, att kyrkor, torg (piazzor) och fontäner finns i massor - med klar övervikt för kyrkor. Det mesta är mycket dåligt underhållet och det verkar inte som om man har tagit intryck av Sverige och börjat avsakralisera kyrkor för att kunna fokusera på de man vill bevara. Ett världsarv, Church of San Cataldo, hittade vi via en annan kyrka, en fontän och ett torg. Där kunde man se den moriska påverkan i form av tre röda kupoler.

Katedralen var föredömligt underhållen men rätt tråkig. Man förundras alltid över hur mycket ansträngning som lagts på dessa byggnader en gång i tiden.

Vi passerade Teatro Massimo på vägen tillbaka till hotellet och hade gärna sett en föreställning där. Det visade sig att det under denna vecka bara var skolföreställningar och vi har svårt att kvala in till dem.

Eftermiddagen tillbringade vi med att slöa vi på hotellrummet och läste nyheter och böcker.

Vi hade sett ut en lämplig middagsrestaurang tidigare i dag och vi tog oss dit. Där åt vi ett bra kött med tillbehör. Efteråt gick vi till en närliggande cannoli-kiosk. De var maffiga och vi klarade inte av att äta allt. Nästa gång ska vi ta den lilla modellen.

Vägen hem gick via mörka gränder (maffiavarning!) till hamnen.

Efter en espresso var det dags att sova.