Palermo Sicilien 2022

November 2022
A short but fine adventure by Cristina Read more
  • Packa och planera

November 12, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 13 °C

SMHIs väderprognos för Hammarby respektive Palermo. Vi kommer att ha varmare väder än hemma och beroende på vilken väderapp man använder så blir det mer eller mindre sol.

Äntligen - en semester utomlands

November 13, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 7 °C

Vi kände oss gamla - mycket gamla - när vi inte lyckades printa ut våra bagagetaggar vid automaterna på Arlanda. När vi efter åtskilliga försök och logisk felsökning tittade oss omkring så såg vi flera betydligt yngre resenärer som också gav upp. Då kändes det genast bättre.

Vi hade gott om tid på oss och det var bra eftersom vi hänvisades till än den ena än den andra disken. Till slut blev vi av med bagaget - och det kom dessutom fram till Palermo.

Odramatisk flygresa med mellanlandning i Munchen.

Vacker flygplats nära havet. Efter transport till hotellet kunde vi boa in oss och sedan gå ut på pizza-jakt. Hotellet är fint, lite gammaldags pampigt men ligger strategiskt för en stadssemester. Vi ser fram emot morgondagens frukost!

Det blev pizza till middag, en friterad till Henrik och en Siciliansk specialitet till mig. En ständigt pratande/skrikande servitris gjorde att vi verkligen kände att vi var i Italien.

Mot katedralen

November 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Efter en gedigen frukost (många saker men tyvärr rätt mycket som var sött) gav vi oss ut på Palermos gator. Vårt första mål var marknadsområdet och jag trodde att jag hade koll på läget. Alls icke utan det var först efter att ha frågat iPhone som vi ledsagades till rätt plats. Där fanns det inte mycket till marknad men väl fisk i en barnvagn (se bild).
    Det kan ha varit så att de hade stängt efter morgonkommersen så vi får göra ett nytt försök en annan dag.

Katedralen var vårt nästa mål och vi tog oss dit via många omvägar. Man kan konstatera, efter blott en halv dag, att kyrkor, torg (piazzor) och fontäner finns i massor - med klar övervikt för kyrkor. Det mesta är mycket dåligt underhållet och det verkar inte som om man har tagit intryck av Sverige och börjat avsakralisera kyrkor för att kunna fokusera på de man vill bevara. Ett världsarv, Church of San Cataldo, hittade vi via en annan kyrka, en fontän och ett torg. Där kunde man se den moriska påverkan i form av tre röda kupoler.

Katedralen var föredömligt underhållen men rätt tråkig. Man förundras alltid över hur mycket ansträngning som lagts på dessa byggnader en gång i tiden.

Vi passerade Teatro Massimo på vägen tillbaka till hotellet och hade gärna sett en föreställning där. Det visade sig att det under denna vecka bara var skolföreställningar och vi har svårt att kvala in till dem.

Eftermiddagen tillbringade vi med att slöa vi på hotellrummet och läste nyheter och böcker.

Vi hade sett ut en lämplig middagsrestaurang tidigare i dag och vi tog oss dit. Där åt vi ett bra kött med tillbehör. Efteråt gick vi till en närliggande cannoli-kiosk. De var maffiga och vi klarade inte av att äta allt. Nästa gång ska vi ta den lilla modellen.

Vägen hem gick via mörka gränder (maffiavarning!) till hamnen.

Efter en espresso var det dags att sova.

Gästbloggare

November 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Detta inlägg är författat av min gästbloggare H.

Denna dagen ett liv…

På I’s pregnanta begäran kommer här ett gästinlägg.
    Rubriken är ju, som alla litterärt och cineastiskt insatta vet, ett citat från Saltkråkans Farbror Melker, vilket jag tyckte passade till avresans första dag….;
    Efter ett i vanlig ordning minutiöst planerande, förberedande, föranstaltande och före-med-ett-steg vad gäller elektroniska dokument så anträddes avfärden till Palermo via Arlanda för en flygande start. Förutom en längre promenad från terminal 4 till 5an pga ombyggnad så gick inledande stint 1-3 bra. Dags att skriva ut bagagetaggarne, vilket ju brukar gå geschwinnt. Så icke nu, scanna passet gick inte, och som vanligt numera så har usabilitytestarna (dvs sådana som testar slutanvändarvänligheten), i den mån sådana finns i dessa tidevarv, tagit ledigt, så därför får man bara det informativa ”något har gått fel”! Vi provade andra alternativ, men med samma resultat (och motsvarande hjälpinfo), och efter logisk felsökning så gav vi upp (vi noterade att vi hade många olycksbröder/systrar). Man har ju byggt och hanterat en och annan dator samt dykt i diverse programvaror och operativsystem, men här gick vi alltså bet - man kände sig plötsligt gammal…..
    Nåväl, efter besök vid två geografiskt åtskilda diskar fick vi på good old manuell väg iväg väskorna och anträdde vägen till säkerhetskontrollen där jag som vanligt snabbt fick av mig ”allt” och blev därför mycket förvånad när det pep i bågen. Inte hade jag väl fått något inplantat sedan sist?! Den vänlige kontrollanten fick snabbt ordning på min förvånade uppsyn när han meddelande ”slumpmässig kontroll” - Jepp, one of those days…. Det blev en märklig efterkontroll med scanning av min händer och runt midjan (ja, hela den långa vägen) och han hade någon speciell inloggning eller vad det var efter det (senare, plötsligt någonstans över alperna, poppade hjärnan upp med ”det var naturligtvis rester av sprängämnen o.dyl. dom letade efter (men, midjan…. ?Bombbälte….?). Därefter var det bara ett gå till bandet för att hämta grejorna.
    Tja, bara och bara; Trots min fördröjning så dröjde det en bra stund innan jag skymtade mitt handbagage - och då stannade den upp och en kvinna ropade ”vems är denna?”. Jag gav mig till känna(!) och hon verkade tycka att jag skulle komma dit, men i själva verket så körde hon bara min väska en runda till i väskradarns inre och ut kom nu en helt godkänd liten väska till den skumme ägarens stora glädje!
    Efter dessa prövningar kändes det välförtjänt att få köpa med sig en påse små-toblerone som tröstgodis kommande dagar. Sagt och gjort, och nu är ju även Arlandas taxfree med skälvscanning(!) eller som det skulle visa sig självskammning; En viss lag(fördröjning på svenska) uppstod vid scanning så jag lyckades få dubbelscan (nyfunnen term med tennisanknytning) och skulle då naturligtvis betala dubbelt. Normalt sett så skulle man ju förvänta sig en cancel/backa/antal +- eller liknande men denna nydanande programvara höll sig inte med sådant trams, men väl med en ”Hjälp-knapp” som iscensatte en pedagogisk röd lampa som var avsedd att tillkalla en människa! Han kom efter en stund för att bistå en gammal gubbe med att köpa en påse Toblerone, vilket var mycket enkelt, för honom det vill säga, i det att han måste logga in och ”reseta” och sedan kunde jag notera, och betala, en st Toblerone-påse - imponerande…!
    Resten av resan förlöpte så där tråkigt som det blir när allting fungerar…

Fakta

November 15, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Ingen blogg utan en faktaruta.

Palermo är huvudstad på Sicilien och Italiens 5’e största stad. Här bor 668.000 invånare som alla har tillgång till odrickbart kranvatten. Sicilien har 5 miljoner invånare.

Italien
    - har 59 miljoner invånare varav 71% bor i städerna
    - har negativ befolkningstillväxt. Dubbelt så många dödsfall som födslar
    - militären upptar 1.6 % av BNP och 2.6 % av stadsbudgeten
    - samtliga skolor är statligt kontrollerade. De flesta privata drivs av katolska kyrkan. Skolplikt i 10 år.
    - hade för någon månad sedan 5.3 % inflation
    - har inga stora naturrikedomar och få stora företag så småföretagen är viktiga för landet
    - 2020 var arbetslösheten 9.3 % och bland ungdomar 28.7 %
    - har (haft) omfattande socialförsäkringar som tyvärr har försämrats pga det rådande ekonomiska läget
    - maffian drog nytta av pandemin och flyttade fram sina positioner inom flera områden. De hjälpte utsatta människor och delade t.ex ut matpaket - hyggliga killar!

De flesta uppgifter ovan har jag hämtat från UI, Utrikespolitiska Institutet.

Hop on - Hop off

November 15, 2022 in Italy ⋅ 🌙 18 °C

Vi hade bestämt oss för att åka en hop-on-hop-off-runda i dag. Mer om den senare.

Vi promenerade till Palazzo Butera, ett museum som väninnan E tipsat om. Två (rika) konstnärer köpte palatset och renoverade det från topp till tå. Det är stort och rymligt. Den konst som finns är contemporary med moderna konstnärer men också en hel del jugend.

Det fanns sådant som man hittat under renoveringen, lösa föremål men även en kakelklädd kanal för att samla in regnvatten.

I en sal fanns sju tavlor över de områden som en av tidigare prins av Butera hade härskat över. Fina naivistiska målningar från 1700-talet. Svårt att göra dem rättvisa på ett foto.

Sedan skulle vi åka buss. Hop-on-hop-off-bussens hållplats var inte lätt att hitta och deras app som bl.a visade bussens läge i realtid var något klumpig. Men efter 30 minuters väntan dök den upp. Vi satte oss på ovanvåningen och inspekterade omgivningarna. Vi såg en intressant marknad som vi nog besöker i morgon.

Vi hoppade off för att äta lunch samt väldigt god gelato och sedan hoppade vi on en annan buss som visade en annan del av staden.

Efter vila på hotellet, som är väldigt bra, gick vi ut för att jaga mat. Första stoppet var vid en restaurang som hade fått varierande recensioner och efter att ha glott in genom fönstret samt läst den knapphändiga menyn så dissade vi det stället.

Det kan inte vara lätt att vara krögare när det både är lågkonjunktur och icke-turist-säsong men de gör det inte lättare för presumtiva gäster genom att
    a) ha påflugna inkastare
    b) ha menyer som ser likadana ut som alla andra.
    Det är svårt att hitta något som lockar.

Vi åt i närheten av hotellet och det blev ’fiskmat’: calamares resp svärdfisk.

Vi kan konstatera att vi är väldigt städade och inte rumlar runt på nätterna.

Matmarknad

November 16, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 22 °C

Eftersom våra hop-on-hop-off-biljetter var giltiga hela förmiddagen i dag så tog vi första bussen och steg av vid den botaniska trädgården. Var man över 70 fick man reducerat pris på inträdet och man måste bevisa det med legitimation. H behövde alltså betala fullt pris medan jag fick rabatt.

En väldigt stor trädgård och jag tror att paradnumret var stora fikusträd för de fanns överallt. Stora bjässar som slängde ut luftrötter som när de nådde marken utvecklades till kraftiga ben.

Så här års är det mest bara grönt men lite blommor fanns här och var. Behagligt att strosa omkring i den 24-gradiga värmen.

Sedan hittade vi marknaden vi hade sett från bussen i går. Den fick Hötorget att se ut som en liten filial. Här fanns fisk, kött, frukt, grönt och allsköns krimskrams. Jag köpte ett kaktusfikon som blev mitt mellanmål på hotellet. Otroligt sortiment och allt såg fräscht och friskt ut. Nära 1/2 km lång!

Onda fötter, höfter och ländryggar fick välförtjänt vila vid lunchen som avåts i solen på ett trivsamt torg. Sedan hasade vi oss tillbaka till hotellet för en behövlig siesta. Nu är också veckans mat beställd från MatHem och den levereras hem till oss på lördag fm. Mycket praktiskt.

På kvällen gick vi till en restaurang vi såg i förrgår och den visade sig vara precis en sådan som vi har letat efter. Mysigt med proffsig personal och god mat. Vi åt di-gris (om det heter så) respektive kalv. Det är konstigt - ett glas vin kostar alltid 7 pengar. Detta oavsett om det är ett café där ’vinlistan’ består av rött, vitt och bubblande eller som här där det finns många olika viner, personal som man kan resonera med och man dessutom får provsmaka.

En väldigt bra kväll som vi avslutade med en glass på gågatan.

Teatro Massimo

November 17, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 21 °C

Varmt och det kändes som att det kunde bli åska. Det blev bara några förskrämda regnstänk.

Dagens aktivitet var rundvandring på operan, Teatro Massimo. Guiden var italienska och pratade även engelska. De italiensk-förstående deltagarna fick mycket guide-prat medan vi andra fick mycket kortare referat. Hennes engelska var mycket influerad av hennes modersmål och detta tillsammans med ekande lokaler gjorde att vi bara förstod/hörde hälften.

Pampiga lokaler, men i behov av underhåll. Det är Italiens största operahus och det tredje största i Europa. Wien och ett till (som vi inte hörde) är större.

Orkestern repeterade när vi tittade in i salongen och det var vackert att lyssna på, vi hade gärna stannat där längre. I ett annat rum halvlåg några lealösa dansare men de var inte alls intresserade av oss .

Sedan en enkel lunch innan vi gick till hotellet för vår siesta.

Vi festade till det denna sista kväll och tog först en drink i hotellets sällskapsavdelning. Med mina försvagade smakupplevelser efter Covid så har jag insett att en Campari Spritz är det jag får bäst smakupplevelse av.

Vi hade sett ut ytterligare en lovande restaurang och gick dit och blev inte besvikna. Först lite Prosecco och en liten amis och sedan gott kött. Här kostade vinet - hör och häpna - bara fem pengar per glas - och det var både generöst och gott. Svårt att förstå sig på prissättningen här. De mer seriösa restaurangerna måste ha det svårt att få det att gå ihop.

Vi är glada att de två sista kvällarnas middagar var så bra. Då kan vi lämna Palermo med ett gott intryck.

Hemresa och sammanfattning

November 18, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Dags att sammanfatta semestern.

1. Hotellet
    Centralt läge. Bra ljudisolering trots att det går en väl trafikerad gata utanför. Inredningen ger en känsla av att bo i en Wes Andersen-film (Hotell Budapest) men är fräsch och inbjudande. Städningen fungerar bra och personalen är trevlig. En intressant teknisk innovation är plattan utanför rummet som bl.a visar om fönstret är öppet.

2. Staden
    Gator och trottoarer är i behov av underhåll. Vi blev överraskade när vi såg en nyasfalterad gata. Många hus är renoveringsobjekt eller t.o.m rivningsmässiga dito. Många stängda affärer. Inga höghus i de centrala delarna och på vägen till flygplatsen såg vi inga högre än 7-8 våningar. Trafiken är italiensk - d.v.s den tuffaste kommer fram. Trafikljus verkar mest vara en rekommendation.

3. Maten
    Det finns massor av mindre ställen som alla har samma utbud. Bröd i olika form och med olika innehåll. Vissa får man grillade medan andra fås ’au naturel’.
    De flesta rekommendationer och listor på nätet innehöll ställen med näst intill obefintliga hemsidor och de hemsidor som fanns var knapphändiga och endast på italienska. Många av de rekommenderade ställena låg nära hamnen och det området kändes inte alltför inbjudande. Ytterligare ställen hade stängt, permanent eller för säsongen.
    Vi hittade två bra restauranger och de besökte vi de två sista kvällarna.
    Glassen är GOD.

4. Aktiviteter
    Staden är promenadvänlig, frånsett hålen i trottoarerna, och avstånden i centrala delarna är korta. Promenader har varit vår största aktivitet.
    Är man våldsamt intresserad av kyrkor finns det gott om sådana att utforska. Vi är nöjda med vad vi gjort och vill bara ha en kulturell aktivitet per dag.

5. Flygplatsen
    En flygplats i stort behov av uppfräschning. Först långa köer till bagageinlämningen och otroligt långsam betjäning. Luftkonditioneringen lyste helt med sin frånvaro.
    Toaletterna var hemska, inga sittringar utan det var bara porslinet. Vattnet fungerade på ena stället men där funkade å andra sidan inte torkaren. Vi tog en mycket frugal lunch och var glada över att avgångstiden närmade sig.
    Vi förvånar oss alltid över hur mycket handbagage som tillåts tas med på planet, här såg vi flera som inte hade en utan två kabinväskor med in. Det stora problemet med dem är att de fyller bagageutrymmet ovanför sätena så att de som kommer senare inte hittar något utrymme för sina små handbagage.

Hemkomst
    Nu är vi då hemma igen och fryser! Det är inte bara utomhus som det är kallt utan även inomhus men man får väl följa rådet att klä på sig mera.

Det var allt för denna resa / Hej då!