Måndag 17/4 ankomst

April 17, 2023 in Sweden ⋅ 🌙 -1 °C

Resan började väääldigt tidigt i dag men det var i alla fall inte beckmörkt. Taxi till Arlanda och incheckning och sedan kaffe och bulle (fralla på Stockholmska!) i väntan på avgång. Vi reste från terminal 2 och utrymmet var inte dimensionerat efter antalet passagerare men det är tydligen en temporär lösning medan man bygger om i andra terminaler. KLM skötte sig utmärkt när vi väl kom iväg. Det fanns nämligen två väskor inlastade på planet som inte hade några ägare så de fick lasta ut allt bagage igen för att hitta dem och ta bort dem.

Schiphol är en väldigt stor flygplats och vi blev förvirrade när det inte som överenskommet stod en taxichaufför vid ’Meeting Point’ och väntade. Det visade sig finnas flera mötesplatser och vi hittade till slut den rätta. Något förvirrande!

Hotellet är ett designhotell och inte vet jag vad man då ska förvänta sig. Checka in gjorde vi med självbetjäning och med hjälp av en tjänsteande. Planlösningen är lätt förvirrande men vi håller på att lära oss hitta. Morgondagens frukost är det som avgör om hotellet får bra betyg eller ej. Positivt är läget samt att det är lugnt. I alla fall på eftermiddagen.

Vi ska se Vermeer-utställningen i morgon bitti så vi promenerade till Rijksmuseum och rekade. Det var bra att göra eftersom det är mycket vägarbeten på gång och det påverkar hur man tar sig dit. Vi satt i solen vid deras fik och njöt av att ha semester.

På vägen dit testade vi en nederländsk fastfood, nämligen en strut med pommes frites och valfri sås. Det är gott till att börja med men sedan blir det rätt enformigt.

Sedan åkte vi spårvagn! Det finns många och de går ofta och vi har köpt 4-dygnskort med obegränsat antal resor. Vi kommer att promenera tillräckligt ändå.

På kvällen hade vi sett ut en fiskrestaurang som iofs var fullbokad men som ställde i utsikt att det fanns ett antal icke-bokningsbara bord. Det fanns det men alla var upptagna och väntetiden var minst en timme. Då bokade vi bord till tisdagkvällen i stället.

Till slut hamnade vi på en italiensk restaurang där vi delade på en pizza vilket var väldigt förnuftigt efter dagens något märkliga diet.

En bra första dag på semestern. Vi gick drygt 13.000 steg.