Amsterdam 2023

April 2023
A short but fine adventure by Cristina Read more

MĂ„ndag 17/4 ankomst

April 17, 2023 in Sweden ⋅ 🌙 -1 °C

Resan började väääldigt tidigt i dag men det var i alla fall inte beckmörkt. Taxi till Arlanda och incheckning och sedan kaffe och bulle (fralla på Stockholmska!) i väntan på avgång. Vi reste från terminal 2 och utrymmet var inte dimensionerat efter antalet passagerare men det är tydligen en temporär lösning medan man bygger om i andra terminaler. KLM skötte sig utmärkt när vi väl kom iväg. Det fanns nämligen två väskor inlastade på planet som inte hade några ägare så de fick lasta ut allt bagage igen för att hitta dem och ta bort dem.

Schiphol är en väldigt stor flygplats och vi blev förvirrade när det inte som överenskommet stod en taxichaufför vid ’Meeting Point’ och väntade. Det visade sig finnas flera mötesplatser och vi hittade till slut den rätta. Något förvirrande!

Hotellet är ett designhotell och inte vet jag vad man då ska förvänta sig. Checka in gjorde vi med självbetjäning och med hjälp av en tjänsteande. Planlösningen är lätt förvirrande men vi håller på att lära oss hitta. Morgondagens frukost är det som avgör om hotellet får bra betyg eller ej. Positivt är läget samt att det är lugnt. I alla fall på eftermiddagen.

Vi ska se Vermeer-utställningen i morgon bitti så vi promenerade till Rijksmuseum och rekade. Det var bra att göra eftersom det är mycket vägarbeten på gång och det påverkar hur man tar sig dit. Vi satt i solen vid deras fik och njöt av att ha semester.

På vägen dit testade vi en nederländsk fastfood, nämligen en strut med pommes frites och valfri sås. Det är gott till att börja med men sedan blir det rätt enformigt.

Sedan åkte vi spårvagn! Det finns många och de går ofta och vi har köpt 4-dygnskort med obegränsat antal resor. Vi kommer att promenera tillräckligt ändå.

På kvällen hade vi sett ut en fiskrestaurang som iofs var fullbokad men som ställde i utsikt att det fanns ett antal icke-bokningsbara bord. Det fanns det men alla var upptagna och väntetiden var minst en timme. Då bokade vi bord till tisdagkvällen i stället.

Till slut hamnade vi på en italiensk restaurang där vi delade på en pizza vilket var väldigt förnuftigt efter dagens något märkliga diet.

En bra första dag på semestern. Vi gick drygt 13.000 steg.

Tisdag 18/4 hotellet

April 18, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁ 7 °C

I dag randades då sanningens minut - bedömningen av hotellets frukost.
    Vid en första anblick blev bedömningen 4.0 på den 5-gradiga skalan men efter att ha försett oss med vad vi ville ha så sjönk omdömet till 3.5. Samma bedömning gäller för hotellet som helhet.

Läget är fortfarande bra och natten var lugn.

Tisdag 18/4 Rijksmuseum

April 18, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌬 12 °C

Med hjälp av Amsterdams motsvarighet till sl.se kunde vi ta spårvagn nästan från dörr till dörr. Logistiken på museet fungerade bra, det var bara att följa den blå linjen på golvet för att komma till Vermeer-utställningen .

Vi var inte ensamma! Upplevelsen grumlades något av trängseln kring varje målning men med mycket tålamod och lite armbågar fick vi möjlighet att se tavlorna på nära håll. Vermeer var otroligt duktig på att måla olika material. Tygerna såg verkliga ut och det var viktigt för köparna eftersom det var lyx och status att ha dyra tyger.

Efter drygt en timme gick vi in i den delen av huset som hade permanenta utställningar. Dock först en paus för tidig lunch.

Museer är tröttande så vi riktade in oss på Rembrandts Nattvakten samt det enda flygplanet i samlingarna. På vägen dit gjorde vi några nedslag till.

Tisdag 18/4 Anne Frank

April 18, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌙 11 °C

Vi hade hemifrån köpt biljetter till Anne Frank Huis i kväll 20:00. Det var en av de få time-slots som var tillgängliga.

För sådär 15 år sedan var I, U och jag där och vi stod då i kö ett bra tag innan vi blev insläppta. Det här systemet är bättre fast man får intrycket att de nu pressar in betydligt fler besökare samtidigt.

Byggnaden och gömstället är orörda sedan familjen Frank tillfångatogs men står nu omöblerade. Med alla dessa besökare samtidigt fick vi nästan en klaustrofobisk känsla i de trånga utrymmena.

Bilderna och berättelserna ger en bild av hur de hade det under de två år de gömde sig. Dagtid fick de inte ge några ljud ifrån sig och inte heller spola vatten. Familjen Frank var inte heller nära bekanta med de övriga fyra och att samexistera under sådana förhållanden var emellanåt påfrestande.

Ett besök som berörde och man gör reflektionen att ondskan fortfarande finns nära.

Onsdag 19/4 Shopping

April 19, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀ 15 °C

I dag var det en mellandag, en dag då man är trött och har ont i ben och fötter. Inte konstigt då vi gick c: a 13.000 steg i måndags och drygt 10.000 i går. Vi är inte vana vid att gå så mycket och då blev det dessutom en himla massa stillastående under de kulturella aktiviteterna.

Därför bestämde vi oss för att shoppa loss i dag. Det finns en gågata som är fylld med försäljning av kläder, krimskrams och mat. Dit begav vi oss eftersom det bakom alla försäljningsställen också finns riktiga affärer. Jag hade hemmavid hittat ett par tygaffärer där och speciellt en. Det blev köp av tyg till, ännu en, blus.

Efter lunch var det dags för garnaffären som väninnan P hade rekommenderat. Där handlades garn till en sjal.

Onsdag 19/4 Amsterdam allmÀnt

April 19, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀ 15 °C

Lite allmänna reflektioner.

Cyklisterna äger den här staden. De har sällan racercyklar men tar sig fram fort och hänsynslöst och som fotgängare förväntas man ha kontroll i alla riktningar, i många fall har de elmotor.. Cyklisterna är alltså inte rädda om oss fotgängare. De är heller inte rädda om sig själv. Cykelhjälmar är sällsynta och någon Hövding har vi inte sett.
    Dessutom har de ofta något eller några barn i lådan fram. Inga hjälmar eller säkerhetsbälten där heller.

Spårvagnsnätet är väl utbyggt. Vagnarna har fyra dörrar. De två längst fram och längst bak är avsedda för påstigande och de två i mitten för avstigande. Det fungerar någorlunda när det är lågtrafik men i rusningstrafik blir det kaos. Har man stigit på längst bak är det omöjligt att ta sig mot mitten för att komma ut. Alla går som de finner bäst.

När man ska betala på restaurang så betalar man bara vad rätterna kostar. Ingen möjlighet att lägga på något extra vid betalning. Jätteskönt.

Mina försök att prata nederländska möts oftast positivt. Annars pratar ’alla’ bra engelska.

Onsdag 19/4 Rijsttafel

April 19, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌙 11 °C

Väninnan F hade rekommenderat ett bra ställe att äta rijsttafel (typ indonesisk buffé) på så vi hade bokat bord där i kväll. Indonesien var tidigare en holländsk koloni och det finns många inslag i det nederländska köket därifrån.

Maten var väldigt god och vi var rejält mätta när vi lämnade restaurangen. Maten var stark men inte superstark.

Torsdag 20/4 tÄg, bÄt och palats

April 20, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁ 11 °C

Dagens första anhalt var Centraalstation. När vi var där i går för att ta reda på hur man tar sig till Schiphol så fick vi av en mycket bestämd tågvärdinna veta att om vi skulle resa på fredagsmorgonen så MÅSTE vi handla biljetterna på torsdagen.

Därför tog vi oss dit idag igen och gick glada i hågen till biljettluckan för att handla biljetter till fredagen. Damen där talade om att vi MÅSTE köpa biljetterna på fredag morgon annars var de inte giltiga.

För skojs skull så testade vi en biljettautomat och i den kunde man köpa biljetter både 1, 2 och 3 dagar framåt. Vi handlade dem inte där men gick senare in på nätet och köpte två biljetter till i morgon.

Svårt att hitta tillförlitlig information och Schiphols hemsida ger inte mycket hjälp. Man tycker att de borde vara intresserade av att folk kom dit.

Riktigt ruggeväder så vi tog vår tillflykt till ett varuhus. Det blev lunch i deras ’food court’.

Trots kylan och blåsten bestämde vi oss för att åka en kanaltur. Av ren tur så hamnade vi i den äldsta kanalbåten som var varm och skön och möblerad med korgstolar. Roligt att se allt från vattnet och få information samtidigt .

Nästa punkt för dagen var ett palats från 1800-talet som var inrett med möbler och konst från 1700-talet. Lite som Hallwylska palatset i Stockholm.

Dagen avslutades med en köttbit på en Argentinsk restaurang.

Fredag 21/4 Sammanfattning

April 20, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 12 °C

I Amsterdam finns fler cyklar än invånare - inte konstigt att de finns överallt. Under vattnet framför Centraalstation finns en cykelparkering för 7.000 cyklar.

Om vi tycker att folk i Sverige är märkliga som sitter och huttrar på uteserveringar så fort snön försvinner så är det ingenting mot hur det är här. I åtta graders temperatur med rejäl blåst, och oftast utan de värmare vi ser överallt i Stockholm, så är uteserveringarna besatta till 75%. Dock inte av oss.

Stora delar av Nederländarna ligger ju under havsytans nivå. Amsterdam ligger c:a 1m under havsytan och Schiphol 5m. Jag kommer ihåg att jag som barn åkte bil på Afsluitdijk - den stora vall som stänger ute Atlanten. Då var det mest långtråkigt men nu imponeras jag över detta byggnadsverk. Om platta öar, som Samoa, fruktar höjning av havsnivån så måste nederländarna vara minst lika rädda.

Frukosten på avresedagen var speciell. Inför öppnandet klockan 07:00 stod redan en drös amerikaner och väntade. Under de 30 minuter vi åt frukost fylldes det hela tiden på med fler av dem.
    Vi lyckades navigera mellan dem och kunde förse oss med det vi ville ha.

Efter checkout började hemresan men den får ett eget inlägg.

Fredag 21/4 Hemresan

April 21, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁ 9 °C

Efter vår omsorgsfulla planering tog vi oss till Centraalstation och in genom biljettkontrollen utan problem.

Vi visste att tåget skulle avgå från spår 14 så vi tog oss dit. Det stod ett tåg inne men informationstavlan hade motstridig information. Dels stod det att tåget skulle avgå 09:11, vilket var omedelbart, och dels stod det att tåget skulle avgå om fem minuter.

Jag skyndade mig in genom dörren och när jag hade resväskan halvt inne på tåget så slog dörren igen. Jag lyckades få in hela resväskan men H stod kvar utanför och försökte öppna dörren. Vi kände oss som ’Sture och Märta’ i ett gammalt revynummer. Men - tåget gick iväg och jag med det medan H nu behövde hitta annat alternativ.

Tack och lov för mobiltelefoner. Jag meddelade att jag skulle åka till Schiphol och kliva av tåget där och H hittade ett tåg mot Rotterdam som skulle gå via Schiphol.

H hade våra biljetter i sin mobil så jag hoppades att jag inte skulle bli föremål för någon biljettkontroll.

Till slut kunde vi återförenas i Schiphol - glädjen var stor!

Vi konstaterade att ’wie eine reise tut hat immer etwas to erzählen’.

Schiphol är rörigt! Vi skrev ut våra bagagetags vid en automat och satte dem på väskorna. Luggage Drop visade sig vara små fack där man satte sin resväska varpå en lucka stängdes, bagagetags’en avlästes och väskan skickades i väg. Så var det i teorin. Dock inte för oss.

Vi behövde hjälp av en flygvärd som bryskt drog av våra tidigare utskrivna luggagetags eftersom den utskriften var av för dålig kvalitet!! och vi fick skriva ut nya på plats. Man kan undra varför vi då uppmanades att skriva ut dem i den första automaten.

Vi kom i alla fall med planet.

Ombord på planet var det nästan samma temperatur som det var på marken i Amsterdam. Jag satt påbylsad med dunjacka, yllehalsduk och handskar och kunde då precis hålla mig varm. Desto skönare att landa i ett vårvarmt Stockholm.

Nu är resan slut och vi är nöjda och trötta.