Onsdag 19/4 Amsterdam allmänt

April 19, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 15 °C

Lite allmänna reflektioner.

Cyklisterna äger den här staden. De har sällan racercyklar men tar sig fram fort och hänsynslöst och som fotgängare förväntas man ha kontroll i alla riktningar, i många fall har de elmotor.. Cyklisterna är alltså inte rädda om oss fotgängare. De är heller inte rädda om sig själv. Cykelhjälmar är sällsynta och någon Hövding har vi inte sett.
    Dessutom har de ofta något eller några barn i lådan fram. Inga hjälmar eller säkerhetsbälten där heller.

Spårvagnsnätet är väl utbyggt. Vagnarna har fyra dörrar. De två längst fram och längst bak är avsedda för påstigande och de två i mitten för avstigande. Det fungerar någorlunda när det är lågtrafik men i rusningstrafik blir det kaos. Har man stigit på längst bak är det omöjligt att ta sig mot mitten för att komma ut. Alla går som de finner bäst.

När man ska betala på restaurang så betalar man bara vad rätterna kostar. Ingen möjlighet att lägga på något extra vid betalning. Jätteskönt.

Mina försök att prata nederländska möts oftast positivt. Annars pratar ’alla’ bra engelska.