• Day 11

"Chesse, is that a windmill..."

July 19, 2018 in the Netherlands ⋅ ⛅ 23 °C

Efter en den rejäla cykelturen dagen innan så var det dags för lite asfalt i silverpilen. Dvs biltur på landet igen.. Hade fått tips om en ost marknad i Gouda på torsdagar. Och den varade endast mellan 10-12.30, så det var att sätta klockan på SEMESTERN... Sattes på klockan 8. Fick typ dra upp kidsen, för att kunna hinna dit. Tog väl runt 40 min att åka dit. Den här gången lastade vi cyklarna på bilen, och det var smart. Med tanke på varenda turist i regionen var väl i Gouda då. Fick en p-plats lite utanför, men det var bara att cykla in. Doing the Netherlands style, use the bycykle.
    Ostmarknaden bestod av en massa gouda ostar på pallar och man fick se "bönder" o köpare köpslå om dessa. De hade något speciellt handslag när de köpslog.
    Det fick man se x-antal gånger. Sedan kom det fram en kör med äldre damer i typ olika folkdräkter och sjung gamla nederländska sånger. Det var den ostmarknaden. Som jag sa till Jeannette hela Gouda hembygdsförening var i sitt esse.
    Så klart hade marknad på torget samtidigt. Där köpte vi självklart en gouda ost samt äntligen en ny hatt till mig... Så efterlängtad.. Hatten alltså...
    Gick runt i staden och och insöp atomsfären. Trevliga o mysiga städer de har i Nederländerna. Efter Charlie fått sin dagliga pommes frites o Kevin sin glass drog vi vidare
    Hade hittat ett ställe på vägen till Kinderjik, som fick bli en bensträckare. Hollands lägsta punkt, har ju sett Sverige lägsta punkt så det var ju ett måste.
    Det var som i Sverige en stolpe i ett industriområde. Men been there...
    Drog sedan till Kinderjik som finns på Unisco lista på det som skall bevaras. Det är 19 väderkvarnar vid en kanal. Och där var vi inte ensamma...
    Efter cirklat runt ett bra tag så hittade vi en p-plats en bit därifrån. Men tur vi hade cyklarna med oss. Det var bara att trampa på. Btw vi var bra hungriga eftersom vi inte hittat t-röd till stormköket på vägen. Hade med oss mat för tillagning på stormkök. Men det fick bli mat på den lokala puben. Riktigt gott o inte så dyrt som jag hade trott. Turistfälla + pub = dyrt...
    Kollade in dessa kvarnar och dess utställning. Intressant trodde de var för malning av säd, men det användes för pumpning av vatten. Som sagt Holland ligger under havsytan.
    Efter detta drog vi hem för lite chill vid husvagnen. Jag drog ut på en cykeltur i grannskapet för lite Geocaching. Fanns några runt campingen som kunde inte vara ologgade...
    Och glöm inte att krama varandra i trafiken och over and out.