"Oh captain my captain..."

July 29, 2018 in the Netherlands ⋅ ☁️ 25 °C

Vi hade bestämt att stanna ännu en natt vid Apeldorn. Detta efter jag fått ett tips av en gammal kollega att besöka en stad som heter Giethoorn. Skulle vara Hollands Venedig. Fick tips av våra grannar på campingen att hyra en båt o glida fram mellan kanalerna. Det istället för att trängas med massa asiater på land.
    Sagt och gjort vi tog sikte på Giethoorn, ca 1 timmes färd med bil. Fick även tips att hyra båt i staden innan, men där var det slut på båtar. Likaså på 3 andra ställen i Giethoorn som vi kom till, men på det 4dje ställer fick vi napp. En liten eka med elmotor fick bli vår båt på kanalerna. Vi bokade 4 timmar, gick på ca 80 euro. I med ungar o badkläder o sätta kursen. Riktigt kunnig är man inte på att köra båt, landkrabba som man är.
    Men det är bara att ta tjuren vid hornen och köra på. Hamnade direkt in i kanalerna, och där var vi inte ensamma. Man fick allt ha tungan rätt i mun. Vissa som man stötte ihop hade nog aldrig suttit i en båt förut. Men vilken fin by det var att köra båt i. Njöt till fullo. Lyckades tom att stanna till vid en kant för glassköp. Sedan bar det iväg bland fält på sidorna, tills vi kom till ett delta som ungarna ville bada i. Självklart så badade ungarna o J. Kände att jag ville inte hoppa i, en kapten lämnar inte sin båt. Hade vart sådär om den drivit iväg.
    Hade med oss smörgåsar att äta, änderna var lika intresserade som vi av dessa. Men det var en angenäm tur får jag säga, en underbar dag och bra väder fick vi. Tilläggas var att jag plågade familjen med Evert Taube under halva färden. Vid båttur skall det vara Evert Taube... Men det ramade in det hela, fick lite konstiga blickar de vi körde om och de som körde om oss.
    När vi lämnade in båten, så hade vi vart ute i 4,5 timme. Kändes som 1 timme bara. En av de bästa höjdpunkterna på resan.
    När vi åkte hem, så vi en massa folk som stod vid motorvägen och på broar och tittade på motorvägen. Vi blev nyfikna på vad de tittade på. Vi körde av och gick o ställde oss oxå där. Frågade en vad de tittade på och de var lastbilar!!! Det var så att det vart en stor lastbilsmässa i närheten och de flesta åkte denna vägen efteråt. Ca 2400 stycken, vi kollade på några, jag var i mitt esse. Även ungarna gillade det för de flesta tutade. När vi åkte hem var det mycket folk längs vägarna som kollade.
    Tbx till campingen och dags för grillat, gäller att passa på därför det är grillförbjud i hela Sverige...
    När kom tbx var det fotbollsmatch på campingen med lekledarna. Så det blev sen middag.
    Efteråt gick vi över till våra holländska grannar. Som var riktigt trevliga. Hade en son som var lika gammal som Kevin. Satt väl där till klockan blev 1. Hade mycket trevligt. Hoppas de kommer och hälsar på oss någon gång.
    Krama varandra i trafiken och over and out.