Tillamook Cheese Factory & Air Museum

June 3, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Vi overnattede på et fint lille hotel i byen Newberg og kom først derfra ved 11-tiden efter en hyggelig formiddag med lidt praktiske gøremål på hotellet. Vi kørte til Tillamook, som er meget kendt for deres oste-produktion. Vi besøgte Tillamook Cheese Factory, som viste sig at have et stort og populært besøgscenter. Vi havde forinden læst noget om, at man kunne få en rundvisning, men vi var lidt i tvivl om man skulle ringe og spørge først. Men overrasket blev vi, for der var tale om et yderst professionelt besøgscenter med smagsprøver, souvenir shop, delikatesse shop, cafe og isbod, samt selvfølgelig et hævet observationsområde, hvor man kunne følge hele produktionen. Imponerende og mange lækre smagsprøver.
    Bagefter kørte vi til Tillamook Air Museum, som har til huse i den bygning der har verdens største frie spænd i træ i en konstruktion, den imponerende store Hangar B. Sammen med søster-bygningen Hangar A, udgjorde de grundstenene i Tillamook Naval Air Station fra 1942 til 1948. Her hørte Navy BLIPS til, som var luftskibe (primært K-Class) der bevogtede skibskonvojer og sikrede de amerikanske kyster mod tyske og japanske ubåde. Hangar A brændte desværre i 1992.
    Turen forsatte derefter til Lincoln City, hvor vi havde hotel for natten.
    Dagen får 3 stjerner, hvor en stor omgang vasketøj fra morgenstunden trækker lidt ned.
    Roadtrip: I dag: 198 km - i alt: 1.651 km