Durban og Drakensberg

March 31, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 29 °C

Planen for dagen var at se Durban, og så skulle vi køre til bjergområdet Drakensberg.
    Vi startede med en rigtig god morgenmad på hotellet. Maden var fantastisk. Derefter pakkede vi sammen, tjekkede ud og kørte ned til Golden Mile, der er en 7 km lang strandpromenade i Durban. Det er en lækker strand med høje bølger og med sikkerhedsnet til at holde hajer ude og sikre de mange surfere og badegæster.
    Vi startede med at besøge Durban Ushaka Aquarium, der skulle være blandt verdens top 5 flotteste. Det er bygget i et gammelt skibsvrag, hvilket gør det helt specielt, og der var mulighed for at blive sænket ned i haj-bassinet i et glasbur. Det fravalgte vi dog.
    Efter akvariet gik vi ud for enden af en mole og fik frokost. Der var en fantastisk udsigt over byen og kystlinjen. Vi kørte forbi rådhuset og videre til Moses Mabhida Stadium, hvor vi kunne komme op på toppen og få en fantastisk udsigt over byen. Vi kunne vælge at tage kabelbanen eller at gå de 500 skridt op. For at spare tid valgte vi kabelbanen. Som lovet var der en rigtig god udsigt over byen fra toppen.
    Køreturen gik videre til Drakensberg. En køretur på omkring 280 km og vi forventede ca. 4 timer med stop osv. Desværre gik det ikke helt sådan, da et uheld var skyld i massiv kø de første ca. 50 km. Køreturen kom til at tage 5,5 timer. Undervejs kørte vi på en gammel hovedvej igennem Valley of a 1000 Hills som er et smukt bakket område. Vi stoppede ved Nelson Mandela Capture Site, som er et monument til minde om at Mandela blev taget af politiet og sat i fængsel. Det var et flot monument, der var bygget af søjler med forskellige former, og kun i den rette vinkel udgjorde de tilsammen billedet af Mandela. Turen fortsatte og det endte med at blive mørkt inden vi ankom til vores overnatning. Vi havde bestilt en rund hytte med stråtag - i ægte afrikaner-stil.
    På vandrehjemmet var der et fællesrum, hvor der sad 9-10 andre og snakkede om alle deres rejseoplevelser. De havde alle været der et par dage allerede og kunne give gode råd om området. Der var også et køkken hvor vi kunne forberede noget aftensmad og lave os en kop kaffe.
    Dagen får 3,5 stjerner.
    Road trip: 269 km på dagen - 2.243 km i alt.