Seychellerne og Sydafrika

March - April 2017
A 30-day adventure by Jesper Read more

Afrejse

March 15, 2017 in Denmark ⋅ 🌙 6 °C

Efter et par hektiske dage med klargøring og pakning af bagage var vi endelig klar til vores rejse, der først inkluderede en uge på Seychellerne og derefter 3 uger i Sydafrika. Turens første mange timer blev tilbragt i lufthavne og i luften. Ruten var København - Berlin - Abu Dhabi - Mahé - Praslin.Read more

Rejsedag og Praslin

March 16, 2017 on the Seychelles ⋅ ☀️ 29 °C

Efter fire flyvninger - den sidste flyvetur var intern på Seychellerne fra hovedøen Mahé til Praslin, landede vi i et varmt og fugtigt klima. Vores sidste flyvetur blev heldigvis rykket et par timer frem, så vi undgik noget ventetid, så det var dejligt.
    Vi havde ellers nøje undersøgt hjemmefra, hvilken bus der kørte fra lufthavnen til vores hotel på Praslin, men vi fandt ud af, at vi ikke måtte have kufferter med i bussen, så vi måtte bide i det dyre (og sure) æble og tage en taxi.
    Vores hotel var et lille og hyggeligt hotel med syv værelser og et fælles køkken, så vi selv kunne lave mad. Efter indtjekning og et hurtigt bad, gik vi forbi den lokale købmand for at købe vand og morgenmad. Det var godt nok også dyrt, men til gengæld hjalp den lokale købmand, der var en immigreret amerikaner, med at booke en tur til dagen efter. Vi skulle ud og snorkle og besøge Curieuse Island for at se kæmpe skildpadder.
    Efter shoppingen gik vi ud og fandt en restaurant og fik en lækker aftensmad. Det blev hurtigt mørkt så vi gik hjem ved hjælp af lyset fra lommelygterne på mobilerne. Der var tilsyneladende mange uidentificerbare dyr der kom frem efter mørkets frembrud, og vi ville så nødigt træde på dem. Vi mødte bl.a. en lille fyr, der enten var et egern eller en rotte - det var ikke til at sige. Ca. 1 kilometer inden hotellet stoppede en af de lokale og tilbød os et lift. Efter en lang dag var det alligevel rart at sidde bag på ladet af en Hilux og blive kørt hjem.
    Efter endnu et bad på hotellet var det sengetid.
    Dagen får 3 stjerner ud af 5 mulige.

Curieuse Island

March 17, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 30 °C

Efter en dejlig lang og tiltrængt nattesøvn stod vi op ved 8-tiden og fik lidt morgenmad. Derefter fik vi pakket vores snorkeludstyr og badetøj og gik ned til vandet - det vil sige, vi gik ned for enden af indkørslen og krydsede vejen. Her mødte vi vores bådfører, som skulle sejle os ud til Curieuse Island, en sejltur på små 20 minutter.
    Først skulle vi snorkle, så båden blev lagt for anker lidt udenfor kysten af Curieuse Island. Vi sprang overbord med vores udstyr og snorklede 35-40 minutter i det dejlige varme vand (omkring 28-30 grader varmt). Vandet var meget klart og vi kunne nemt se bunden og de mange forskellige fisk og smukke koraller.
    Efter vores snorkeltur sejlede vi ind til stranden ved Curieuse Marine National Park Ranger Station. Her så vi kæmpe skildpadder, nærmere bestemt Aldabra Giant Tortoise, som er nogle af verdens største landskildpadder. Og de var kæmpe store og samtidig var de også meget tamme, så vi kunne let gå helt hen til dem og fodre dem med blade og frugter. Super fed oplevelse som varmt kan anbefales. Derefter gik vi et par kilometer, bl.a. igennem en mangrove skov over til et flot imperialistisk hus, hvor den lokale doktor boede da øen fungerede som en koloni for spedalske fra 1829 til 1965.
    Da vi kom tilbage til stranden, havde vores bådfører lavet en lækker frokost til os med grillet frisk fanget fisk, kylling, ris og grøntsager. Efter maden gik vi rundt og kiggede lidt mere på skildpadderne og den meget sjældne Coco de Mer, som er en form for dobbelt kokosnød. Der blev også tid til en tur i vandet og afslapning på den meget smukke sandstrand inden vi blev sejlet tilbage til Praslin.
    Resten af dagen stod på afslapning på vores hotel og hjemmelavet aftensmad á la Gitte.
    Super dejlig første feriedag der får 5 ud af 5 stjerner.

Sightseeing på Praslin

March 18, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Vi var lidt i søvnunderskud, så vi havde valgt at sove længe. Da vi endelig kom op fik vi en dejlig hjemmelavet morgenmad, vi pakkede vores tasker og dækkede de lettere solbrændte dele af vores kroppe godt ind i tøj samt rigelige mængder faktor 50 solcreme.
    Vi startede med at booke en dykkertur til dagen efter med Whitetip Divers. Dernæst tog vi en af de lokale busser op til et udsigtspunkt der hedder Zimbabwe. Det er ikke for folk med svage hjerter eller nerver at køre med disse lokale busser, men absolut en oplevelse. Busserne, der kører godt til, er nærmest lige så brede som vejene, der går stejlt op og ned med både 10 og 12 procents hældninger og rundt i snævre hårnålesving. Der var ingen chance for at se, hvad der kom rundt om hjørnet. Chaufføren var, om lidt fartgal, dygtig og fik os sikkert frem til en bjergtop der lå 2 kilometer væk fra den nærmeste lille by og i ca. 122 meters højde. Vi undrede os over, hvorfor bussen lige havde start/stop her, da vi var absolut de sidste om bord og dermed også de eneste der skulle af her.
    Nåh, men vel ankommet gik vi lidt op ad en sti for at finde udsigtspunktet, som ikke helt var til at definere en præcis beliggenhed af, men vi fandt da flere steder med en smuk udsigt og fik taget lidt billeder. Derefter gik vi ned ad stien igen og fortsatte i det smukke landskab og i det meget varme og super smukke vejr på en 5 kilometers vandretur ned til det, der skulle være Praslins smukkeste strand, Anse Lazio Beach. Den var absolut et besøg værd - her var super skønt. Først fandt vi lidt skygge og noget koldt at drikke ovenpå den varme vandretur, og derefter slog vi os ned på et dejligt sted i sandet og tog nogle snorkleture i det klare vand. Der var masser af fisk og koraller ikke ret langt fra vandkanten - super oplevelser.
    Bagefter gik vi ned til den lokale købmand og fik købt lidt ind til aftensmaden, hvorefter vi tog bussen hjem igen. Efter et tiltrængt bad, hyggede vi os med hjemmelavet aftensmad og X-factor på dr.dk.
    Endnu en dejlig dag som får 4 stjerner.

Dykkertur

March 19, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 28 °C

Vi havde sat vækkeuret for at være sikre på at komme op til vores planlagte dykkertur. Vi fik lidt morgenmad og gik ca. 20 minutter ned til Whitetip Divers. Efter at have fundet vores udstyr frem var vi 11 dykkere, 2 instruktører og 1 bådfører der sejlede ca. 30 minutter ud til Marianne øen. Vores første dyk varede 45 minutter og vi så både en havskildpadde, en lille haj, en blæksprutte, en rokke og en hel del andre fisk og koraller. Det var fantastisk. Jesper løb tør for luft nede på bunden og helt uden at gå i panik fik han gjort tegn til dykkerinstruktøren, således at de kunne dele hans luft resten af turen - godt klaret. Det andet dyk varede også ca. 45 minutter, men der så vi ikke helt så mange fisk. Det var dog stadigvæk fantastisk. Vi sejlede tilbage, vaskede udstyr og udfyldte logbøger.
    Bagefter tog vi ned til byen og fandt en hyggelig lille restaurant og fik en velfortjent frokost. Derefter handlede vi lidt og tog hjem til hotellet. Vi fik ordnet nogle praktiske ting og pakket, for dagen efter skulle vi tilbage til hovedøen Mahé og tilbringe 3 dage inden turen skulle gå videre til Sydafrika.
    Dagen var rigtig god og får 4 ud af 5 stjerner.

Fra Praslin til Mahé

March 20, 2017 on the Seychelles ⋅ ☀️ 29 °C

Denne morgen skulle vi meget tidligt op (kl. 5.15 helt præcist), for vi skulle med færgen til hovedøen Mahé. Vi havde bestilt en taxi på forhånd men vi kunne ikke få chaufføren til at køre med taxameter, så der fik vi også lov til at betale overpris. Der stod på vores færgebillet, at det var meget vigtigt at møde op en time før afgang, men vi var stort set de første der ankom på havnen, og damen der skulle veksle vores billetter til boardingpas kom først et kvarter før afgang, så vi var stort set de sidste der kom om bord.
    Den 45 minutters lange sejltur gik fint - Gitte sov selvfølgelig.
    På havnen i Mahé blev vi igen overrasket over de dyre taxier, og da der samtidig stod en biludlejningsmand med et godt tilbud, besluttede vi at leje en bil til de 3 dage vi skulle tilbringe på øen. Så kunne Jesper samtidig øve sig lidt i at køre i venstre side af vejen inden Sydafrika. Jesper klarede det til UG, og vi fandt hurtigt vores hotel.
    Efter indtjekning kørte vi ud til Eden Island som ligger ved Seychellernes hovedstad, Victoria. Det meste af Eden Island (om ikke den hele) er en kunstig ø med super eksklusive boliger, sejlbåde og yachter. Vi fik en god frokost på en café i shopping centeret og fik shoppet en smule.
    Derefter tog vi ind til Victoria for sightseeing. Der var nogle spændende bygninger, et marked og nogle turistboder - det hele var set på et par timer. Vi så et Hindu tempel, en moské samt diverse kirker, og byens størrelse taget i betragtning vidner det om en god sammenblanding af forskellige kulturer. Victoria virker som en travl by hvor de lokale bor og arbejder, mens Eden Island udelukkende er turisme.
    Efter sightseeing tog vi ud forbi et større indkøbscenter og handlede forsyninger - især vand. Selvom vandet ikke er til at drikke fra hanerne er det ret dyrt i butikkerne - de fleste steder ca. 10 kr. for 1 liter.
    Da vi kom tilbage til hotellet skyndte vi os i badetøjet, så vi kunne nå en dukkert inden solnedgang. Øens mest besøgte strand lå lige uden foran hotellet. Der var på ingen måder overfyldt med turister på Seychellerne, hvilket vi havde en forventning om, men det var jo bare rigtig rart.
    Efter en svømmetur og lidt aftensmad på sengen så vi en film så længe Gitte kunne holde sig vågen.
    Dagen får 3,5 stjerner.

Vandreture og snorkling

March 21, 2017 on the Seychelles ⋅ 🌙 25 °C

Vi vågnede ved 8-tiden efter en god nats søvn, dog med lidt irriterende myg der syntes at Gitte smagte godt. Straks vi var kommet i tøjet og åbnede døren ud til vores terrasse, kom hotellets personale med morgenmad til os. Super dejligt - det kunne vi godt vænne os til.
    Efter morgenmaden fik vi pakket vandresko, dykkermaske og snorkel og begav os afsted i det røde lyn af en bil på eventyr.
    Først på menuen stod to korte men stejle vandreture. Den første gik til Trois Frerers udsigtspunkt - kun ca. 1,1 km men med 186 højdemeter. Den anden rute gik også til et udsigtspunkt - Morne Blanc. Ruten her var kun godt 1 kilometer men hele 280 højdemeter. Udkigspunkterne var virkelig alle anstrengelserne værd.
    På vejen mellem vandreturene besøgte vi Venn's Town, som er nogle gamle ruiner, der fra 1886 til 1903 fungerede som undervisningshjem for børn af slaver som den Britiske Flåde havde befriet i 1970´erne på Seychellerne.
    Vi kørte videre til Port Launay Beach og Marine Park og brugte en times tid i det dejlige vand med dykkermaske og snorkel. Vandet var omkring 30 grader varmt, og der var masser af små og mellemstore fisk.
    Aftensmaden (pizza bagt i stenovn) blev nydt på en lille hyggelig restaurant lige over for vores hotel. Et beskedent lille sted beliggende lige ned til vandet med en skøn udsigt.
    Alt i alt en rigtig dejlig dag, der får 4,5 ud af 5 feriestjerner.

Sightseeing på Mahé

March 22, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 26 °C

Vi stod op til sidste dag på Seychellerne. Vi startede dagen med at køre ud til et rom-destilleri, hvor vi fik en rundvisning samt smagsprøver på seks forskellige rom. Vi købte en enkelt lille flaske.
    På vej tilbage til Victoria kørte vi forbi nogle souvenirboder og fik købt et enkelt minde. På trods af de mange turister i landet, er der ikke et særlig spændende udvalg af souvenirs. Vi kørte til Eden Island og fik en dejlig kaffe på vores stamcafé og handlede lidt mere vand.
    Efter et hurtigt stop på hotellet kørte vi ud til en sti der førte ned til en afsides liggende strand, som kun kan tilgås med båd eller via stien. Vi havde læst os frem til, at det skulle være fantastisk at snorkle der, så vi begik os afsted på den 45 minutters lange gåtur. Det var en varm tur i bakket terræn, og vi havde valgt at gå lidt sent for at undgå middagssolen. Dette skulle vise sig at være en halvdårlig beslutning. Da vi kom frem til den rigtig flotte strand med meget få mennesker, mødte vi en politimand, der var på vej hjem fra sin vagt på stranden, og han advarede os mod at blive pga. overfald fra lokale. Derfor endte det med at Jesper kun fik en meget hurtig snorkeltur og derefter gik vi hjemad igen.
    Vi gik ud og fik en dejlig middag på en indisk restaurant og tog afsked med øen. Bagefter tog vi hjem for at pakke til næste dags rejse. Seychellerne er et meget smukt og varmt sted, men befolkningen virker fattigere end vi havde regnet med. Landet er præget af mange udenlandske investeringer og en regering der ikke fungerer så godt, men landet har også kun været selvstændigt siden 1976, så de skal jo lige lære det.
    Dagen får 3,5 stjerner.

Fra Seychellerne til Johannesburg

March 23, 2017 in South Africa ⋅ ☀️ 26 °C

Vækkeuret ringede allerede kl. 05:45. Vi fik pakket de sidste ting i kufferterne og tjekket ud af Beau Vallon Bungalows. Vores store kufferter kunne lige akkurat være i vores lille røde lejebil, som vi heldigvis kunne aflevere i lufthavnen - en lille køretur på ca. 30 minutter fra hotellet.
    I lufthavnen fik vi tjekket ind til vores Air Seychelles fly til Johannesburg og så kunne vi ellers nyde vores medbragte morgenmad. Derefter brugte vi vores sidste seychelliske penge på en kort shoppetur i den lokale taxfree, hvor vi fik købt en souvenirmagnet til køleskabet.
    Flyveturen til Johannesburg gik uden de vilde oplevelser og tog ca. 5 timer. Lufthavnen i Johannesburg virkede meget stor, men på en eller anden måde også meget tom - der var i hvert fald nærmest kun passagererne fra vores fly i ankomsthallen. Efter en hurtig tur igennem immigrationen og en lidt længere ventetid på bagagen, fandt vi vores biludlejningsselskab og fik vores udlejningsbil - en fin hvid Chevrolet Aveo.
    Første stop på vores sydafrikanske Road trip blev Mall of Africa (efter lidt omveje pga. et par misforståelser mellem os og de sydafrikanske vejskilte), som er et kæmpe stort og flot shoppingcenter. Her brugte vi nogle timer på at få lidt at spise samt at shoppe lidt. Jesper fik købt en fin ny skjorte og Gitte fik købt lidt mere myggespray.
    Vi kørte videre til Feng Shui Guest Resort - kun 6 km fra shoppingcenteret, hvor vi skulle bo de næste par dage. Det var et fint og hyggeligt sted, men i hele området var der store mure rundt om alle grundene og der var en "emergency" knap i vores nøgler, hvilket på en måde var betryggende men samtidig skræmmende. Der virkede dog meget fredeligt.
    Dagen får 3 ud af 5 stjerner.
    Road trip: 43 km på dagen - 43 km i alt.

Sightseeing i Johannesburg

March 24, 2017 in South Africa ⋅ 🌙 19 °C

Da vi havde valgt at være kort tid i Johannesburg havde vi booket en 1-dags sightseeingtur for at se så meget som muligt af byen på en effektiv måde. Vi blev hentet kl. 9.15 af vores guide og fire andre turister fra USA, som vi skulle tilbringe resten af dagen med.
    Vi startede med at køre til Constitution Hill som er Johannesburgs højesteret. Her lå tidligere et fængsel, hvor både Mandela og Gandhi havde siddet spærret inde, men i dag fungerer det som museum. Efter en rundvisning blev vi kørt videre til en af Johannesburgs højeste bygninger, hvor vi fra 50´ende etage havde en fin udsigt over byen.
    Turen fortsatte til en Township a la en ghetto, der hedder Soweto. Bydelen blev bygget under apartheidstyret til minearbejdere og til de sorte der på det tidspunkt ikke havde ret til at bo i Johannesburg. I dag er det de allerfattigste der bor der. Efter en guidet tur kørte vi til en mindeplads hvor en 13-årig dreng, Hector Peterson, blev skudt af politiet under et af de mange Soweto-oprør. Soweto har været et vigtigt aktiv i anti-apartheid-opgøret. Vi kørte forbi Mandelas hus, men vi var ikke inde.
    Turen sluttede på Apartheid-museet, hvor vi både lærte mere om Sydafrikas historie og om Mandela. Meget stort og spændende museum. Resten af aftenen hjemme i vores mini-lejlighed ordnede vi dagbog og billeder samt planlagde de næste par dage.
    Dagen får 3,5 stjerner ud af 5.
    Road trip: 0 km på dagen - 43 km i alt.