Ushguli

May 24, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

De laatste donderklap klonk rond 9 uur in de ochtend. Als we opstaan is er geen electra, gelukkig kunnen ze met een generator toch ontbijt maken. We rijden eerst naar het skioord van Mestia, waar de gondel 365 dagen naar 2300 meter moet gaan. Maar sinds de Covid waarschijnlijk niet meer, onderweg naar boven hebben we toch een mooi uitzicht over de vallei waar Mestia in ligt.

Onze bestemming van vandaag is Ushguli. Dit bergdorp gelegen op 2200 meter is een van de hoogste, permanent bewoonde plaatsen van Europa. De weg ernaartoe voert eerst door een vallei, over een bergpas en klimt dan langzaam weer omhoog. Af en toe verschijnen er hoge besneeuwde pieken tussen de wolken. Er wordt op verschillende plaatsen aan de weg gewerkt, die soms door de rivier deels is weggeslagen. Het laatste stuk is onverhard en voert door een canyon. De weg is soms erg smal en hobbelig.

Boven de boomgrens verschijnen dan de eerste wachttorens van Ushguli, waar het dorp er 200 van heeft. We parkeren de auto en maken een wandeling door het dorp, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Veel huizen zijn ook niet meer bewoond. Niet gek, want de omstandigheden moeten hier heel zwaar zijn, zeker in de winter. Op de berghellingen lopen kuddes koeien en paarden.

Het dorp ligt prachtig tussen de nu besneeuwde bergen van de Kaukasus en op de achtergrond de hoogste berg Shkhara van Georgië met 5193 meter. We eten een heerlijke lunch in een van de restaurantjes van het dorp en vragen dan of de bergpas verderop van 2600 meter hoogte open is, dat is niet zo. Dit is niet verwonderlijk gezien de sneeuw die er nog ligt. We besluiten terug te gaan naar Mestia en boeken daar het hotel wat we gisteren zijn misgelopen. Helaas moeten we dezelfde weg terug (dat die ik niet graag). Hier kamperen is gewoon te koud, met temperaturen van rond het vriespunt in de nacht.

We rijden nog wel naar een uitzichtpunt op Shkhara en dalen daarna af. Onderweg begint het te regenen, dus we hebben een goede keus gemaakt. Het hotel heeft vandaag wel een kamer, die modern en mooi is.