Anaklia: spook resorttown

May 25, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 26 °C

De volgende ochtend is het schitterend weer en we rijden de hele bergweg weer terug, maar nu met prachtig zicht op de bergen. Eenmaal beneden rijden we door trieste plaatsen, die in de Sovjettijd vast wat te betekenen hebben gehad, maar nu niet meer. We komen nog een mooi Sovjet mozaïek tegen en een bushalte met mozaïeken.

Onze bestemming vandaag is Anaklia, een resorttown aan de Zwarte Zee, waar ons vele verrassingen te wachten staan. We komen bij de zee uit op een boulevard met park dat totaal verlaten is, het gras hoog staat en al een tijd geen onderhoud meer heeft gehad. Wij hebben een resort geboekt in Indiaase stijl, waar de security guard de manager belt. Onze boeking was nog niet doorgekomen, dat is geen probleem, want we zijn de enige gasten. Het seizoen moet nog beginnen blijkbaar, als er al een seizoen is. Na de formaliteiten worden we naar onze kamer gebracht, die inderdaad Aziatisch is ingericht en een enorme badkamer heeft met ligbad en een doucheruimte van 5 m2.

Het zwembad wordt leeggepompt, het onkruid groeit weelderig tussen de stenen. Het geheel doet een beetje zielig aan, maar goed, dit is toch weer een belevenis. We wandelen naar het strand, wat een mix van donker zand is en kiezels. De boulevard is onderdeel van een festivalterrein, waar vroeger jaarlijks festivals werden gehouden. Het podium staat er nog, alsmede toiletten en een ontvangstruimte. Een oud bootje is op een heuvel geplaatst en kijkt uit over de zee. En een futuristische toren staat er varlaten bij.

Ons gedeelte is verbonden met de stad zelf door een lange hangbrug. Het hout van het brugdek is op sommige plekken aan vervanging toe. Buiten ons struinen er nog wat toeristen rond. Aan de overkant gaat de boulevard verder, maar is ook totaal verlaten. De hotels hebben de Covid niet overleefd. In de jachthaven ligt 1 modelboot en een Chinees paviljoen staat weg te rotten. Wel kun je fatbikes huren, wat de locals lijken te doen. Na alles verbijsterd te hebben aangezien lopen we terug naar het hotel en genieten van de zon aan het zwembad.

Foto's van Anaklia staan in een aparte post.