Vardzia

May 28, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 23 °C

Die ochtend rijden we naar Vardzia en worden door een busje omhoog gereden naar het begin van het wandelpad. Het is nog vroeg en we zijn de bussen toeristen voor. Vardzia is gebouwd in de 12e eeuw om te ontkomen aan Mongoolse plunderaars. Het kostte 50 jaar om zo'n 6000 kamers met de hand uit te hakken. De stad kon 50.000 mensen herbergen. Helaas stortte tweederde deel in de 13e eeuw in doordat de bergwand naar beneden kwam tijdens een aardbeving. Vandaag is Vardzia een klooster waar nog steeds een paar monniken wonen.

Via een serie trappen zijn de verschillende kamers tegenwoordig verbonden, wat het allemaal een stuk makkelijker maakt. Vroeger moest men heel wat meer moeite doen om zich hier te verplaatsen. We bekijken verschillende kamers, sommige heel klein, andere hoog en diep. Wat een werk moet het geweest zijn om dit uit te hakken. Halverwege komen we bij de klokkentoren van het klooster. Daarachter ligt de kapel, maar deze was helaas dicht. Wel zien we mooie fresco's op de plafonds en muren bij de kerk.

Van hieruit loopt een serie tunnels de rotsen in, welke langs een waterbron lopen en steeds hoger gaan. We hebben uiteindelijk een prachtig zicht op de stad en de kloof waarin deze ligt. We lopen via een serie trappen langs onder andere een wijnkelder en de vertrekken van koningin Tamar, die het complex liet bouwen. Daarna dalen we via een lange tunnel af naar beneden.