Borjomi : terug naar de USSR

May 28, 2023 in Georgia ⋅ ☁️ 24 °C

Het is vanochtend in mijn rug geschoten, het vele klimmen in Vardzia heeft het gelukkig goed gedaan. Toch is autorijden niet verstandig, dus Esther rijdt dezelfde weg als gisteren terug naar Akhaltsikhe . Onderweg stoppen we even bij Akhalakhi Castle, een kasteel welke prominent op een heuvel ligt waar drie valleien samenkomen. Een half uur later eten we een boterham bij een rivier, waar een man zit te vissen.

In Borjomi hebben we een nieuw hotel geboekt en krijgen een upgrade naar een kamer met een groot balkon. Het hotelpersoneel heeft niet veel te doen, als we wat later naar de auto gaan zit de receptioniste met haar vriendje te vozen in de lobby.

Borjomi is een oud kuuroord, waar de Sovjet elite naartoe kwam. Ook hier staan er veel oude sanatoria, waarvan sommige zijn omgebouwd tot appartementencomplex. Een daarvan heeft een bijgebouw met daarop rondom prachtige mozaïeken die allerlei zaken van het leven, Georgië en de Sovjet-Unie uitbeelden. Het complex zelf ziet er zeer vervallen uit, de leefomstandigheden zullen helaas niet best zijn. In de oude lobby zijn kinderen aan het spelen.

Niet veel verderop aan de overkant van de rivier ligt het grootste sanatorium van Borjomi. In een van de gebouwen zijn ook appartementen gemaakt, het hoofdgebouw is totaal geplunderd en nu bewoond door koeien. Het is moeilijk voor te stellen dat het hier 30 jaar geleden druk was en mensen verbleven. Door een kogelgat zien we de binnenkant van een badhuis.