Khai Dinh graftome en naar Hoi An

November 19, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Gisterenavond heb ik een priveauto geregeld van Hue naar Hoi An, wat op 3 uur rijden ligt. Je appt, ze antwoorden met een prijs, je betaalt online en 10 minuten later is het geregeld. En dus ook zeer kort van te voren.

We zijn vroeg wakker en genieten eerst van een prima ontbijt op het dakterras van het hotel. Hue kent verschillende graftombes van keizers die hier woonden in de 19e en 20e eeuw. Keizer Khai Dinh was geen beste man, maar zijn tombe is een van de mooiste en hij heeft alles zelf ontworpen. De tombe is gebouwd nog toen Kai Dinh leefde en werd bekostigd door extra belasting te heffen. Kai Dinh had goede banden met de Fransen en reisde ook als eerste keizer naar Frankrijk.

Grab brengt ons in 20 minuten net buiten de stad, de chauffeur wacht op ons bij de ingang, aangezien er verder geen taxi's zijn. De tombe is gebouwd van donkere steen, wat het geheel een duistere indruk geeft. Via een serie trappen kom je bij de toegangspoort en een plein met verschillende beelden. Iets hoger gelegen ligt het mauseoleum zelf.

Het mausoleum is binnen werkelijk prachtig. De muren zijn versierd met keramiek en draken komen zowel hierop als het plafond overal terug. Zo is het een kleurrijk geheel. De beste man zit fier bovenop zijn tombe iedereen in de gaten te houden. Foto's nemen mag niet, maar de bewaker heeft gelukkig geen interesse in ons. Een kleine expositie laat met foto's zien hoe de uitvaart eruit zag, er waren in ieder geval enorm veel mensen op de been, al dan niet gedwongen.

We nemen de Grab taxi terug naar ons hotel en niet veel later staat onze Mitsubishi voor de deur. De chauffeur houdt van doorrijden en brengt ons in 3 uur naar Hoi An. Veel boeiends is er onderweg niet te zien. We rijden door een aaneenschakeling van plaatsen en daarna wordt het landschap wat interessanter, met wat bergen, een groot meer en een via een lange tunnel komen we in Da Nang. Dit is een grote badplaats waar voornamelijk Vietnamese, Taiwanese en Koreaanse toeristen voor een strandvakantie komen.
    Een uur later worden we afgezet bij ons hotel in Hoi An.