Hong Kong en Vietnam

November 2023
Eerste stop: Hong Kong! Daarna van Hanoi naar Ho Chi Minh met vliegtuig, bus en trein. Read more

Met Cathay naar Hong Kong

November 5, 2023 in Hong Kong

We vliegen deze reis met Cathay Pacific naar Hong Kong en blijven daar 2 nachten. Op Schiphol zijn we in 5 minuten ingecheckt, dat is een nieuw record. Bij security is het wat drukker dan verwacht, maar iedereen schuifelt gestaag door. Op tijd boarden we de A350-1000 die plaats biedt aan 334 passagiers en we vertrekken vanaf de Aalsmeerbaan richting het oosten.

De stoelen zijn prima, met genoeg beenruimte en de A350 is een zeer stil vliegtuig. We borrelen eerst met een drankje en een nootje en krijgen dan een lunch geserveerd, waarbij we kunnen kiezen uit 3 gerechten. Wij kiezen voor de vegetarische Italiaanse aardappelschotel met aubergine, wat een schot in de roos is. Na de maaltijd begint het te schemeren en gaat het licht uit. Het wordt een onrustige vlucht, met aardig wat turbulentie en zeer onrustige mensen die continu wat te eten en drinken gaan halen. Sommige HongKongnezen aan boord zitten uren Sudoko te doen en een vrouw voor ons de halve vlucht Mahjong op haar schermpje. Voor ons zit een zwaarlijvige zeebonk die zijn stoel goed naar achteren drukt en steeds dingen laat vallen of kwijt is en iedereen om hem heen irriteert. Via Georgië, Oezbekistan en West-China vliegen we in een rechte lijn oostwaarts.

Twee uur voor de landing krijgen we een warm ontbijt en landen dan na 11.5 uur met een wijde boog over de Zuid-Chinese Zee op een zonnig Hong Kong. Het vliegveld ligt op een kunstmatig eiland voor de kust en is een grote bouwput. Het is niet druk bij de immigratie dienst, helaas krijgen we geen stempel in ons paspoort. De bagage ligt al op de band en de hotelshuttle brengt ons naar ons hotel 10 minuten verderop in Tung Chung.

Hong Kong: Ngong Ping 360

November 5, 2023 in Hong Kong ⋅ ☀️ 28 °C

Na een paar uur slaap zijn we opgefrist. Heel Hong Kong heeft ruimtegebrek, waardoor er veel hoogbouw is met zeer kleine appartementen. Tung Chung is daar geen uitzondering op, we lopen vanuit het hotel door een park tussen de flatgebouwen door. Via een shoppingmall komen we bij de ingang van de gondellift die ons de heuvels in gaat brengen. Het is zondag en heel erg druk met mensen overal. We wachten in de rij die zich splitst in online boekingen en kaartjes via de kassa. De eerste is veel korter, dus we boeken snel nog twee tickets. Alles gaat op een geordende Chinese manier en veel sneller dan de drukte doet vermoeden zoeven we naar boven.

De gondellift gaat vanuit Tung Chung de heuvels van het eiland Lantau in. Het grootste gedeelte van het eiland bestaat uit natuur. We kijken prachtig uit over het vliegveld Chek Lap Kok van Hong Kong en aan de andere kant de hoge flats van Tung Chung. De lift wint snel hoogte en even later zien we niets anders dan heuvels en daarachter de Chinese Zee. Dan doemt het eindpunt op, namelijk de grote bronzen Buddha die bovenop een heuveltop staat.

Er is veel veranderd sinds Rien en ik hier waren in 2006. Je wordt eerst door een lange winkelstraat geloodst, waar we een niet zo lekker Italiaans schepijsje eten. We kijken eerst rond bij het Po Kin klooster uit 1906, waar bij de ingang veel gekleurde lampionnen hangen en vooral veel wierook wordt gestookt. Het klooster bestaat uit twee grote hallen waar verschillende beelden van Buddha staan en symboliseren het vorige, huidige en toekomstige leven.

Dan is het tijd om de trappen naar de grootste zittende bronzen Tian Tan Buddha ter wereld te beklimmen die hier tussen 1990 en 1993 is gebouwd. Het beeld ligt op een heuveltop van 482 meter hoog. Vanaf boven heb je een prachtig uitzicht over de vele eilanden in de Zuid-Chinese Zee en het vasteland van China en Macao.

We willen de bus nemen naar het vissersdorp Tai O, maar er blijkt geen saldo op onze OV pas te staan. Je kan alleen met cash opwaarderen en dat hebben we niet. Je kan hier ondanks de vele winkels geen geld opnemen, dus er zit niets anders op dan de kabelbaan terug te nemen. Dat is geen straf, want het is wat helderder geworden, waardoor je nu ook de wolkenkrabbers van Shenzhen ziet liggen.

Terug in Tung Chung eten we wat en lopen dan terug naar het hotel. Vlakbij het hotel ligt een promenade, waar veel mensen aan het wandelen en met hun kinderen aan het spelen zijn. Wij gaan vroeg naar bed om wat slaap in te halen.

Hong Kong Island

November 6, 2023 in Hong Kong ⋅ ⛅ 27 °C

De volgende ochtend hebben we veel keus bij het ontbijtbuffet, dus we proeven zowel Chinese als Europese dingen. Na het ontbijt nemen we de shuttlebus van het hotel naar het MTR metrostation en zoeven in ruim een half uur naar Hong Kong Island. De stad heeft vele looppaden die boven de straten lopen en ook dwars door wolkenkrabbers. Wel zo handig met het drukke verkeer beneden.

Hong Kong is erg heuvelachtig, daarom zijn er in de stad een serie roltrappen gemaakt, afhankelijk van het tijdstip op de dag brengen deze ne snel omhoog of omlaag. Wij maken dankbaar gebruik van de roltrappen om een stuk omhoog te gaan. In de smalle straten van de stad worden etenswaar verkocht, het vuilnis opgehaald en ook veel gebouwd. Nog steeds worden er steigers van bamboe tientallen meters hoog tegen gebouwen geplaatst, wat indrukwekkend is om te zien.

Onze eerste stop is de Man Mo Temple uit de 19e eeuw, welke de Goden van de literatuur en oorlog dient. Binnen hangen vele spiralen waar wierook op wordt gebrand en staan verschillende beelden. Na ons bezoek aan de tempel dalen we weer af naar beneden en nemen een van de vele dubbeldeks trams die sinds 1904 over Des Voeux Road rijden. We zitten voorin en hebben zo een mooi uitzicht over wat er zich op straat afspeelt.

We stappen uit en lopen door de wolkenkrabbers van het financiële district door naar de Peak Tram. Dit is een kabeltram die sinds eind 19e eeuw de klim maakt naar Victoria Peak. Het traject is 1200 meter lang en heeft een maximale hellingshoek van 25 graden. Sinds vorig jaar rijden er nieuwe en veel grotere trams, waarbij ook ramen in het dak zitten. In 6 minuten brengt de tram ons tussen de flats door naar Victoria Peak.

Victoria Peak werd in de 19e eeuw populair onder de welgestelde Britten, die rust en verkoeling zochten. Tegenwoordig wonen er nog veel welgestelde inwoners van Hong Kong en is het een toeristische attractie. Gelukkig is het merendeel van de heuvel natuur, wij wandelen in 3.5 kilometer om de heuveltop heen. Het is hier genieten van de rust en vele uitzichten over de stad beneden en later ook over het water en de vele eilanden die Hong Kong rijk is.

Hong Kong: water, water, water

November 6, 2023 in Hong Kong ⋅ ☀️ 25 °C

Vanaf de Peaktram lopen we naar het water toe, dat is nog even zoeken vanwege de vele bouwwerkzaamheden. We nemen de Star Ferry, deze veerdienst vaart sinds 1888 tussen Hong Kong Island en Kowloon. De boten zien er nog ongeveer hetzelfde uit als toen. Wij zitten op het bovendek, dat is iets duurder dan het benedendek, waar je meer last van de motor hebt. Je hebt een prachtig uitzicht over de skyline van Hong Kong.

Op het water is het niet heel druk met verkeer, het zijn voornamelijk veerboten en wat vrachtboten. In de verte komt een grote containerboot de haven in varen. Druk op de boot is het ook niet, ze varen ook af en aan. In 10 minuten zijn we aan de overkant en halen een ijsje bij de 7-11, dat we aan het water opeten. Daar staan vele Aziaten te poseren in allerlei gekke poses voor de klokkentoren uit 1915.

We varen terug naar de overkant en pakken daar de catamaran naar Discovery Bay op Lantau Island. Op de veerboot zitten veel expatkinderen, waaronder een paar Nederlandse. De skyline van Hong Kong laten we achter ons en 30 minuten later meren we aan in Discover Bay. Deze stad was tot 2000 alleen per veerboot te bereiken en werd sinds 1973 gebouwd met louter privaat geld (uniek voor HK). Ongeveer de helft van de inwoners bestaat uit expats.

Vanuit Discovery Bay is het een korte busrit in de dubbeldeksbus terug naar Tung Chung. We eten allebei een lamsgerecht in een Libanees restaurant onder het hotel, wat een geweldige keuze blijkt te zijn. Het was wel even schrikken voor het personeel, want die lagen allemaal een dutje te doen bij binnenkomst 🤣.

Ha Noi: eerste kennismaking met Vietnam

November 7, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Na het ontbijt gaan we met een Uber naar het vliegveld en checken in voor onze vlucht naar Hanoi. We zitten voorin de Economy Class en daardoor hebben we veel beenruimte. Ik kan mijn been helemaal strekken tot aan het schot voor ons. We vliegen langs de Chinese kust en landen iets te laat op de luchthaven Noi Bai. Daar wordt een paar honderd man in no time weggewerkt door de immigratiedienst, onze bagage ligt al op de band.

In de aankomsthal kopen we een simkaart. De concurrentie is moordend, 2 personen bieden voor 360.000 Dong 150GB aan, dat wordt uiteindelijk de helft. We nemen een taxi naar het hotel, de man wil veel geld voor zijn parkeerkaartje, wat hij niet van ons krijgt. In ons hotel in het oude centrum worden we hartelijk onthaald met een drankje.

Het is tijd om de stad te verkennen en we lopen eerst naar Train Street bij ons om de hoek. Hier rijden de treinen rakelings langs de gebouwen links en rechts, al is dit maar enkele keren per dag en zeker niet nu. Toch mag je onder geen beding het spoor op of een foto maken, diegene die het spoor bewaakt is daar erg ferm in. Een stukje verderop staat niemand en lopen de toeristen vrij over het spoor... We pinnen ook wat geld, dat is gelukkig geen grote stapel ondanks dat de Vietnamese Dong niet veel waard is. 1 euro is omgerekend 26.000 Dong. We krijgen voornamelijk briefjes van 500.000 uit de machine.

Het is even wennen aan de verkeersdrukte, al gaat alles op een gecontroleerde manier. Hoe druk het ook is, je moet gewoon oversteken en het verkeer beweegt gewoon om je heen. Er zijn voornamelijk scooters op de weg, die vanalles vervoeren wat er maar op past. Het is ook lunchtijd, overal zitten mensen bij restaurantjes en straatverkopers een kop noedelsoep te eten. Wij wagen ons nog even niet aan het straatvoedsel en lunchen bij de KFC. We moeten even wachten, maar krijgen dan alles op echt servies geserveerd 🤣.

We bezoeken de Van Mieu, ofwel Temple of Literature, welke in de 11e eeuw is gebouwd ter ere van Confusius en tot de 18e eeuw de nationale universiteit van Vietnam herbergde. De tempel bestaat uit vijf verschillende binnenplaatsen met daarin tuinen, vijvers en tempels.

Ha Noi: gezellig druk

November 7, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vanaf Van Mieu lopen we naar Ba Dinh Square, het grote centrale plein tussen de overheidsgebouwen. Aan dit plein staat het mausoleum van de grote leider Ho Chi Minh van Vietnam, een museum over zijn leven, het parlement en presidentieel paleis. Bij One Pillar Pagoda is het ontzettend druk, deze tempel is 1000 jaar oud en is het culturele en historische symbool van Hanoi. De mensen lopen bijna over elkaar heen op het trappetje naar boven.

We slenteren over het grote plein verder langs het mausoleum van Ho Chi Minh. Het presidentieel paleis is een prachtig geel gebouw, foto's nemen mag onder geen beding van de bewakers. We lopen door naar het West Lake, een goot meer middenin Hanoi. Daar zitten veel mensen op een bankje te genieten van de ondergaande zon. In het meer ligt de Tram Quoc Pagode. Deze tempel is de oudste van Hanoi en is 1500 jaar geleden gebouwd (wat hier staat is uiteraard niet meer uit die tijd).

Vanaf de tempel nemen we een Grab taxi naar de centrale markt. Grab werkt net als Uber heel makkelijk en je creditcard wordt automatisch belast. Op deze manier hoef je niet te onderhandelen over de prijs. De markt wordt helaas al opgebroken, maar in de straatjes erom is het druk en wordt nog van alles verkocht, zoals groente en vlees. Dit is het oude gedeelte van Hanoi uit de koloniale tijd, waardoor er tussen nieuwe ook veel oude gebouwen staan in Franse stijl.

We besluiten de dag bij het Hoan Kiem meer, waar de Ngoc Son Tempel op een eilandje staat, verbonden door een houten, rode brug. Het is heel druk bij de tempel, dus die slaan we over. Op weg naar het hotel eten we een typisch gerecht uit Hanoi bij een restaurantje. De Bun Cha is een noedelsoep met hamburgers en rundvlees, geserveerd met gefrituurde loempia's. Dat laat zich smaken 😋.

Met de bus naar Sapa

November 8, 2023 in Vietnam

We gaan vandaag met de bus naar Sapa, een rit van ongeveer vijf uur. We nemen een Grab taxi naar het kantoor van de busmaatschappij 10 minuten verderop. In het oude centrum van Hanoi zitten veel mensen bij stalletjes te ontbijten. Ook zien we een aantal kerstwinkels, die niets anders dan ballen, slingers en andere kerstartikelen verkopen.

Bus en treintickets kun je eenvoudig via verschillende boekingsplatforms boeken en er is altijd plek. Naar Sapa vertrekken tientallen bussen per dag. Iets te laat arriveert de bus en gaan we samen met de andere toeristen aan boord. Het is een slaapbus met 21 individuele compartimenten. Bij binnenkomst moeten je schoenen uit, ze willen niet dat de bus vies wordt en dat is wel begrijpelijk. Ieder compartiment heeft een verstelbaar bed, tv en usb poorten. Je kan het achterste gedeelte opklappen en zo zitten.

We banen ons een weg door het verkeer van Hanoi en gaan dan de snelweg op. In het begin is het landschap vrij vlak met veel rijstvelden. Veel verkeer is er niet op de snelweg, maar de Vietnamezen rijden waar ze willen, dus de bus moet af en toe flink remmen of een slinger maken. We stoppen kort om de benen te strekken, daar nemen we een koffie met melk, wat gecondenseerde melk blijkt te zijn 😝.

De meeste busreizigers slapen het grootste gedeelte van de reis. Het laatste stuk rijden we over een weg die zich de bergen in slingert naar Sapa. De stad ligt op 1500 meter en het is voelbaar koeler dan in Hanoi en mistig. We doen eerst boodschappen bij de minimart en willen dan met de taxi naar het hotel. De taxichauffeurs zeggen dat de weg is opgebroken en we alleen met de scooter kunnen. Daar hebben we niet veel zin in en vinden uiteindelijk iemand die ons met een lange omweg wil brengen.

We moeten een flink stuk over een zeer slechte weg die afdaalt naar de vallei waar ons hotel ligt. Laten we zeggen dat deze niet geschikt meer is voor een sedan. Meerdere keren gaan we met de bodem tegen de weg aan of zitten we bijna vast. De chauffeur blijft no good zeggen maar rijdt stug door. Met wat geluk bereiken we het hotel, eind goed, al goed.

We worden hartelijk onthaald door een druk babbelende receptioniste die ons meeneemt naar onze kamer. Deze kijkt schitterend uit over de rijstvelden en bergen en heeft een badkamer met een groot houten bad. We genieten van het uitzicht op ons balkon en eten 's avonds een eenvoudige, maar lekkere Vietnamese maaltijd in het restaurant.

Sapa: Cat Cat

November 9, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

In Sapa worden we wakker met het prachtige uitzicht over de rijstvelden. Na een ietwat karig ontbijt gaan we met onze gehuurde scooter op pad naar een dorpje verderop genaamd Cat Cat. Dit zou een oud authentiek dorpje moeten zijn.

We lopen naar beneden toe, maar worden teruggefloten. De entree moet een paar honderd meter voor de echte ingang worden betaald. We dalen daarna verder af naar een riviertje en steken deze over. Na een tijdje wandelen komen we langs een waterval en horen dan een hoop kabaal. Langs de rivier zijn verschillende restaurants en winkels en een paar oude waterraden. Aan de rivier lijkt het alsof er een film wordt opgenomen. Er staat luide muziek op en mensen zitten op paarden, staan te poseren en lopen in traditionele kleding.

Het blijkt dus niets van dit alles te zijn, maar onderdeel van de beleving voor de Vietnamezen. Verderop zijn tientallen winkels die allemaal traditionele kleding verkopen. Blijkbaar staat dit op de 10 dingen lijst die je als Vietnamees gedaan moet hebben. Hordes mensen lopen overal vol verwachting rond. Wij verbazen ons over de gang van zaken. Ter verduidelijking, het dorp zelf is dus niets authentieks aan. Het is wel amusant om te observeren 🤣.

Het is een hele klim naar boven vanuit Cat Ba en we rijden daarna het centrum van Sapa in. De stad is door de Fransen gebouwd als hillstation om te ontsnappen aan de hitte van de lager gelegen gebieden. Tegenwoordig struikel je over de Europese toeristen en is de stad een aaneenschakeling van hotels, restaurants en winkels. We tanken de scooter bij, a 90 eurocent de liter en rijden dan de stad uit richting het noorden.

Sapa: tussen de wolken op de scooter

November 9, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 20 °C

We stoppen voor een broodje gebakken ei bij een restaurantje langs de weg. Stokbrood en croissants zijn dankzij het koloniale verleden overal te krijgen. Twee jonge katten zijn druk bezig met elkaar te spelen. Het gebied rond Sapa is schitterend, met de hoogste bergen van Indochina, watervallen en rijstterrassen.

We klimmen steeds verder tot de bergpas op 2000 meter. Daar wordt druk gebouwd aan een groot Boeddhistisch beeld en zo te zien een nieuw resort. Links van ons liggen de hoogste toppen van 3000 meter met daaronder valleien die vol hangen met wolken. Druk op de weg is het totaal niet, dus het is ontspannend scooteren. We genieten van de vergezichten en het wolkenspel in de valleien. Na de bergpas beginnen we aan een slingerende afdaling. De bergen zijn hier een stuk grilliger en ontzettend steil. We rijden tot een uitkijkpunt, waar de bergtoppen tevoorschijn komen uit de wolken.

Aan de andere kant van de vallei begint het te dreigen, we besluiten terug te rijden naar Sapa. Lange tijd zitten we achter een vrachtwagen die niemand erlangs laat, zodra het kan schieten we er voorbij. Onze Honda scooter doet het goed op de steile hellingen, met 150cc is hij ook wat krachtiger dan een Nederlandse scooter.

Midden in de stad ligt een groot meer, met daaromheen allerlei restaurants. We gaan bij een restaurant boven zitten en hebben leuk uitzicht over het meertje. We bestellen een eisbein, dat blijkt een slechte keuze, want het stuk vlees is gefrituurd en niet ontdaan van een dikke laag vet zoals we in Europa gewend zijn. Wij komen er niet door, de serveerster gaat het stuk vlees te lijf met een schaar, resulterend in een grote ravage. Het beetje vlees wat eraan zit smaakt prima, maar het blijft zonde van de bonk op de foto.

Tegen zonsondergang (17.15 uur) zijn we weer terug in de lodge. Vanaf ons balkon zien we mensen ossen en ganzen naar de stal loodsen. Niet ver van onze lodge zit een school voor dit gedeelte van de vallei. Kinderen komen te voet, op de fiets en op de brommer uit school. Ze gaan in Vietnam in 2 groepen een halve dag naar school, dus de ene in de ochtend en de andere tot zonsondergang in de middag. Er wordt net als in veel andere landen een uniform naar school gedragen. We zien ook de bergen tevoorschijn komen, net voor het helemaal donker wordt.