Hospital de Orbigo til Astorga

September 27, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 11 °C

Dagens etappe er slutten på den Spanske Meseta Central, en høyslette som dekker over 200.000 kvadratkilometer sentralt i Spania, og utgjør mer enn 2/5 deler av Spanias samlede areal. Høysletten ligger på 650 til 800 moh. og er et rikt jordbruksområde.
    Vi var flere som forlot Albergue San Miguel i dag tidlig, ut i en klar høstluft, vindstille og 12 grader - med en vakker soloppgang. En perfekt start på dagen. Landskapet endret karakter og ble mer lukket enn dagene forut - mer kupert og mer skog.
    Dagens etappe var av det hyggelige slaget - 18 km på greie stier og grusveier. Halvveis til Astorga traff vi på et sted uten om det vanlige. En person hadde kjøp en tomt midt mellom ingensteds og etablert en leir, der han serverte diverse mat og drikke mot donasjoner. Uten strøm og vann - off the grid - levde han av pilegrimer og det de/vi var villige til å betale. En hyggelig kar, med en fri tilnærming til livet. En flott opplevelse.
    Jeg møtte også en noe stasjonær pilegrim, se bilde. Det er flott at noen tar slike initiativer. Det lyser opp hverdagen.
    Ved 12 tiden var jeg framme i Astorga og Albergue Myway. Et hyggelig sted, rent og pent. En flott overraskelse var å treffe Noren, den australienske dame som jeg har truffet fra og til. En veldig hyggelig dame.
    I kveld blir det felles middag, så senker roen seg til en ny dag i morgen. Da starter bakkene, fra ca. 700meter opp til 1500 meter. En ny dag å se fram til - etter en fantastisk flott dag.