• Day 8

Baalsrudhula

August 24, 2020 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Aamu alkoi sateisena, mutta sade loppui taas puoliltapäivän ja päätimme lähteä patikoimaan, vaikka maasto oli todella märkä. Valitsimme reitin, jolla ei ole maanvyöryvaaraa.
    Ajoimme Manndalenin kylään, josta reitti tunnetun norjalaisen Jan Baalsrudin pakopaikkanaan käyttämälle luolalle lähti. Toisen maailman sodan aikana Jan pakeni saksalaisia ja majoittui luoliin. Tässä luolassa hän oli elänyt 17 päivää (minä en kykenisi olemaan edes yhtä yötä). Nyt korkeuserot eivät tuottaneet haastetta, vaan kehnosti merkattu reitti, todella märkä maasto ja jalkineina kumisaappaat (ei ihan parhaat jalkineet pitkään retkeen. Kaiken kaikkiaan kilometrejä kertyi 17 . Emme tuoneet autoa aivan reitin alkuun saakka, koska tie oli melko huono loppuosastaan. Lisäksi otimme taas pienen, ehkä noin 3km harharetken...
    Suurten tuntureiden välissä ja alarinteillä kulkenut polku oli maisemallisesti kaunis. Keli oli harmaa, mutta ei satanut.
    Meillä on Kilpisjärveltä saatu reittiopas, josta luemme ohjeen kveenin kielellä - aivan ihanaa luettavaa. Matkalla oli infopisteitä, joissa valittiin kieli ja sitten veivattiin virta masinaan. Kaikelaista tarinaa tuli entisajan elämästä ja sen myötä sivistystä.