Covid 19 -matka pohjoiseen

Currently traveling
Matkustaminen on ollut kuluvana vuonna hyvin rajallista ja rajoitettua. Nyt päätimme lähteä tutustumaan pohjoiseen, jonne emme ole usein eksyneet. Tavoitteena on mennä jäämerelle ja nähdä pohjoisen ruska. Patikointi kuuluu kuvaan.
  • Day52

Seitsemisen kansallispuisto (eilen)

October 7, 2020 in Finland ⋅ ⛅ 13 °C

Olimme Seitsemisen kansallispuistossa maanantai-illastaa tätän (keskiviikko aamuun). Kelit eivät nyt varsinaisesti suosineet, mutta kuivina onnistuimme tekemään reilun 6 km Torpparintaipaleen. Huilailimme sadejaksot.
    Kyllä aarnimetsä on upea, samoin perinnetila, johon kävimme tutustumassa. Maastollisesti vaihtelevaa ja polut olivat hyvät. Nyt kyllä maastokumpparit olivat tarpeen.
    Nyt Nokialla ja matkalla kohti kyläpaikkaa.

• Day48

Metsämuseo Luston jälkeen Juvalle

October 3, 2020 in Finland ⋅ ☁️ 12 °C

Päivä vietettiin Punkalaitumella sijaitsevassa Metsämuseo Lustossa. Se on todellakin koko päivän paikka! Museossa on lähestytty metsää kaikista mahdollisista näkökulmista ja sieltä löytyy jokaiselle jotakin. En muista koskaa aiemmin Suomessa lähteneeni museosta pois, ajatellen, että voisin vielä käydä katsomassa tuon ja tuon kohteen tarkemmin.
    Informaatioähkyä kävimme sulattelemassa paikan ravintolassa ja tankkasimme siellä lounaalla lisävoimaa jatkaa kierroksia.

Olavinlinnaan emme enää ehtineet, mutta ihailimme sitä ilta-auringossa vastarannalta.

Nyt lähellä Juvaa yötä ja huomenna uimahalliin pesulle ja saunaan sekä uimaan.

• Day47

Juuka

October 2, 2020 in Finland ⋅ ⛅ 13 °C

Eilen teimme reilun 10km lenkin Hiidenportilla. Maasto oli todella upea, mutta paikka on keskellä "ei mitään". Minkään valtakunnan kenttää ei ollut. Saavuimme sinne edellisenä iltana pimeällä, jolloin emme nähneet maastoa. Patikkalenkin jälkeen, kenttäsuihku ja matka kohti Juukaa. Sorataivalta kesti yli 60 kilometriä!

Tänään tutustuttiin extempore Juukaan. Kaunis pikkukaupunki, jossa oli viehättävä Puu-Juuka kaupunginosa. Ympäristössä olisi kyllä paljonkin katsottavaa, mutta matkan on jatkuttava.

• Day43

Raatteentie

September 28, 2020 in Finland ⋅ ☁️ 11 °C

Tämän päivän olemme olleet Raatteentiellä. Alotimme Raatteen portilta ja muistomerkiltä "Avara syli". Muistomerkki on 3 ha laajuinen kenttä, jossa on 17 000 kiveä, kivi jokaiselle talvisodassa kaatuneelle sotilaalle. Muistomerkissä on 105 tuulikelloa, jotka soitollaan muistuttaa meitä sodan mielettömyydestä. Alue on vanha sotatanner. Sotaveteraanin tyttärenä, tämä meni minulla tunteisiin.
    Raatteen portti on hyvä museo, jossa saa selkokielisen opastuksen talvi- ja jatkosotaankin. Alueella on myös luontopolku, joka kiertelee ammuttujen puiden ja poteroiden lomassa.
    Kuljimme museotien aina vanhalle vartioasemalle saakka ja poikkesimme sodastakertoviin kohteisiin. Ekin opastuksella sain jopa minä käsityksen kuka tuli ja mistäkin ja millä vahvuudella sekä paljon tietoa, mitä museossakaan ei ollut.
    Muutamia kuvia päivän annista. Huomenna vielä jatkuu.

• Day41

Kylmäluoma

September 26, 2020 in Finland ⋅ 🌧 10 °C

Aivan ihana retkeilyalue! Maasto on soista ja harjuista - siis hyvin vaihtelevaa. Palvelu ihan parasta A-luokkaa!
    Patikoimme tänään 9 km lenkin. Keli oli harmaa, mutta ei satanut.
    Tosi kivaa porukkaa, josta syystä saunareissut venyy ihan luokattoman pitkiksi.Read more

• Day40

Hossa ja Julma-Ölkky

September 25, 2020 in Finland ⋅ ⛅ 8 °C

Eilen patikoimme Hossassa Huosiuksen huikosen (8km) Hakokosken hujauksella vahvistettuna (5km). Keli oli ihan kohdillaan. Hieman kostea (helppo hengittää), mutta sateeton. Polku oli ihan parasta A-luokkaa kunnoltaan. Lähdimme Julmalle-Ölkylle ja matkalla hoidimme retkisuihkun ja leiriydyimme Julma-Ölkyn parkkipaikalle.
    Yksi kanoottiporukka rantautui ja kyselimme, mistä he olivat kanootinsa vuokranneet. Selvisi, että luonttokeskuksesta. Soittelimme sinne ja vuokrasimme täksi päiväksi inkkarin itsellemme.

Tänä aamuna odotimme ukkosen väistyvän ja lähdimme melontaretkelle. Parin kannaksen yli kannoimme kanootin ja viimein saavuimme laavulle, jossa ruokailimme. Hieman ennen ruokailun lopetusta tuli kaksi pariskuntaa laavulle. Olivat tulleet jalan ja kertoivat polun olevan tosi huonossa kunnossa. Kun olimme menossa kanootille, oli laavulla tai sen välittömässä läheisyydessä sitä kohti menossa 15 aikuista, 3 lasta ja 4 koiraa. Onneksi ehdimme ruokailemaan omassa rauhassa.
    Hieman tihkutteli vettä, joten sadeviitat olivat käytössä paluumatkasta.

Tulimme Kylmäluoman retkeilyalueelle klo 15 aikoihin. Pieni siivous, ruoanlaitto, ruokailu ja tiskaus. Sitten saunaan ja ehtooksi! Tosi hieno päivä harmaudesta huolimatta!

• Day38

Treffit Taivalkoskella

September 23, 2020 in Finland ⋅ ☁️ 10 °C

Oli tosi kiva tavata Aijaa ja Ristoa reissunpäällä. Kävimme kahvilla kuulemma Suomen vanhimmassa toiminnassa olevassa kyläkaupassa, Jalavan kyläkaupassa ja kahvilassa. Kauppa oli todellinen elämys, kaikkine vanhoine ja erikoisempine uusine tavaroineen. Osa oli esillä ja osa myynnissä. Puitteet vanhassa kiinteistössä oli autenttiset ja loivat hienon tunnelman. Minulla ei ollut tietysti kuvausvälinettä mukanani...
    Saimme esittelyn ja kiertoajelun Taivalkoskella, jossa on pieneksi paikaksi todella paljon nähtävää. Päivä jatkui myös Päätalo-teemalla.
    ISO KIITOS RISTO JA AIJA KIVASTA TAPAAMISESTA JA MUKAVASTA RUPATTELUSTA!

Pohdimme reissumme jatkoa säätiedotusten mukaan ja päädyimme illaksi Hossaan. Tosin kenttäradan kautta.

• Day38

Kylmäluoman retkeilykeskus

September 23, 2020 in Finland ⋅ ☁️ 6 °C

Aivan loistava leirintäalue ja upea palvelu! Itku meinas päästä, kun pääsi eilen illalla saunaan pitkästä aikaa, teki se niin hyvää.

Eilen aamuna käytiin Syötteellä Ahman kierroksella. Patikointia metsässä tuli n. 20 km, mutta maisemat sinäänsä eivät olleet mitenkään sykähdyttävät. Savustimme itsemme makkaranpaistossa olikein huolella. Nuotion sijasta istuimme kodassa, jossa veto ei ollut ihan parhaimmasta päästä. Pesulle oli pakko päästä ja pyykille myös.Read more