Satellite
Show on map
  • Day 3

    PRIKKELS PRIKKELS!

    October 20, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 23 °C

    Vandaag een hele dag in San José om de stad te ontdekken.
    Ik kreeg in het hostel de tip om naar het nationaal museum over Costa Rica te gaan, inclusief vlindertuin. Deze was aan de andere kant van de stad dus ik ging een lekkere wandeling maken.
    Nouja lekkere wandeling... Alle winkels hebben hier het idee; meer is beter. Hoe harder de muziek, hoe meer flikkerende lampjes, zelfs winkels/restaurants waar mensen met microfoons mensen proberen te lokken of iets dergelijks. Less is more zegt deze mensen niks🥲. Als ik veel moeite zou hebben met prikkel verwerking zou ik echt een extreem zware dag hebben gehad, desalniettemin was m'n hoofd er op een gegeven moment wel klaar mee.

    In de markthal stonden de kraampjes op sommige stukken zo dicht op elkaar dat passeren bijna onmogelijk was. Gelukkig ben ik hier een soort reus dus kan ik vaak wel doorlopen.
    Deze stad is ook al klaar voor het volgende seizoen want de sandalen en bikini's liggen naast de kerstmutsen en kerstversiering. Dat is toch wat vreemd als je het mij vraagt.

    Compleet overprikkeld kwam ik bij het museum aan. Het begint met de vlindertuin met de meest prachtig felblauwe vlinders die ik ooit heb gezien, heel tof en redelijk stil. Er was ook een hele kast met coconnen van vlinders, bizar om te zien maar wel tof.

    Tegenover het museum was een restaurantje wat er gezellig uit zag met live muziek. Hier ben ik gaan zitten en bestelde ik een ceviche met vis. Voor zover mijn Spaans het toe liet. Het is mij tot op heden niet helemaal duidelijk wat er allemaal in zat, zie foto. Sommige stukjes leken een beetje op hersenen, maar laten we er maar vanuit gaan dat ik dat niet heb gegeten 😅 Het was namelijk wel heel lekker! Daarna een koffie besteld op traditionele manier waarbij het kokende water aan tafel over de zeef werd geschonken.
    Vervolgens heb ik een goed half uur kunnen genieten van een Chinees stel die geen woord Engels of Spaans sprak en ook hier ging eten. De serveerster probeerde met handen en voeten te vragen of ze iets wilde drinken, er werd niks begrepen. De serveerster probeerde uit te leggen wat een cocktail met ananas en mint was en hiervoor werd van alles uit de kast getrokken, nou eigenlijk uit de keuken. Eerst de munt daarna stukjes ananas, watermeloen en papaya en nog bleef de spraakverwarring bestaan. Hilarisch om te zien. Respect voor de serveerster want uiteindelijk stonden er twee fruit cocktails bij hen op tafel en leken ze te genieten.
    Ik had betaald en ging nog even plassen. Ik zat 1 seconde en het licht ging uit in de wc, wat maak ik nou weer mee. Ik zwaaien met m'n armen geen licht, uitdagend dacht ik nog. Na een goede minuut (dat voelde vrij lang) kwam knippert het licht weer op gang. Gelukkig!

    Langzamerhand ging ik weer terug naar mijn hostel door de kermis. Veel kraampjes op straat waarbij je 25 limoenen voor €1,80 of 5 avocado voor €1,80 kunt krijgen. Sommige dingen hier zijn zo goedkoop, al weet ik even niet wat ik met 25 limoenen moet (anyone?!), en sommige dingen zijn heel westers geprijsd.

    Ik heb geen vogel besproken tot nu toe, maar natuurlijk waren die er ook weer! Veel halsbandparkieten, onee dat zijn Ara's natuurlijk. Ook een blauwe spreeuw gezien, wat natuurlijk geen blauwe spreeuw was maar een Bisschoptangare. Wie kent het niet?!🤷🏼‍♀️ Zo fijn m'n vogelapp.

    Ik was nog even langs de supermarkt geweest waar ze stroopwafels uit Holland hebben🤪. Die heb ik toch maar laten liggen.

    Al met al een prima dag, maar blij dat mn hostel niet in de extreem drukte zit en ik morgen weg ga uit deze stad. Morgen naar La Fortuna met de bus, zin in!

    Ennnn helemaal vergeten te vertellen; vandaag m'n eerste aankoop gedaan! Mogen jullie raden, wat denk je?!
    Juist, zonnebrand!☀️😉
    Read more