Satellite
Show on map
  • Day 4

    There's a first for everything

    October 21, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

    Gisterochtend ben ik in de bus gestapt naar La Fortuna, een reis van 4 uur.
    Ik sliep in een hostel waar ik de kamer deelde met 2 meiden. Om 3u snachts werd het licht gezellig aan gedaan en deed de ene dame er ruim 1 uur over om zich klaar te maken voor de vlucht. Toen ze eindelijk het licht uit deed dacht ik fijn ik kan slapen, neehoor. De andere dame deed het licht aan om zich ook klaar te maken want ze gingen samen weg. Uiteindelijk rond 4:20 vertrokken ze waarna ik dacht fijn nog 2,5u slaap want ik moest er vroeg uit voor de bus. Ik dutte wat in waarna ik wakker schrok van een schuddend bed. Heftige wind dacht ik en ik sliep nog een beetje door.
    Uiteindelijk aangekomen bij Terminal 710 om de bus te pakken. Er komt een dame naar me toe die zegt 'Hoe heet jij?' Waarop ik antwoord en zij zegt 'Een vriendin van mij kent jou'. Ik snap er niks van, maar blijkbaar is ze (Erna) bevriend met een collega van mij die had verteld dat ik ook in Costa Rica ben. En toevallig kwam ik haar dus tegen! What are the odds haha. Even later kom ik nog een Nederlands meisje, Juul, tegen. Met z'n 3e stappen we in de bus. Voor we de bus instappen krijgen we een speelkaart aangereikt (ik had klaveren 3) en met vraagtekens op ons hoofd stappen we de bus in. Dit was een prima busrit (mede dankzij de primatour).
    Onderweg verteld Erna dat er 2 aardbevingen zijn geweest vanmorgen, 1 rond 4:35, 5,3 op schaal van Richter. Die harde wind die ik dacht te voelen was een aardbeving! Bizar. De andere was 3,2 op schaal van Richter en heb ik niet gevoeld.
    De speelkaart was een check bij de stop in het midden zodat ze weten dat je in de juiste bus bent gestapt. Best slim systeem.

    Juul en ik bleken in hetzelfde hostel te slapen dus samen liepen we daarheen en vroegen we om een kamer te delen. Die middag maakte we een rondje door het stadje en besloten samen wat te ondernemen de dag erna. Vandaag dus.

    Vanmorgen zijn we naar de hanging bridges geweest. Prachtig park, de bruggen wiebelenden veel meer dan we dachten. We liepen vlak bij een stel die een gids hadden en die liet ons soms ook wat dieren zien. Een kleine slang, een vleermuis en een kikker. In dit park kwamen we op een punt waar zo'n herrie was van een mix tussen een krekel en onderhoudsmachines. Ik ben vergeten hoe het heet, maar het beestje van zo'n 5 centimeter maakt heel intens geluid, zie foto voor het beest.

    De heenrit met een taxi vroeg de chauffeur naar onze band. We kennen elkaar 1 dag zeiden we. Hij antwoordde "So today friends, so tomorrow family" want zo snel kan het gaan als je op reis bent.
    De taxi vonden we wat prijzig dus liftend zijn we verder gegaan naar El Mirador de Silencio. Er zijn hier veel Amerikanen die wij een beetje belachelijk maken want alles vinden ze "Amazing" en niet veel later hadden we een lift van 2 Amerikanen😅👌🏻

    We deden een hike door een jungle naar de vulkaan. Je kunt niet echt op de vulkaan want hij is actief, in 2000 voor het laatste uitgebarsten. We lopen verder door de jungle en horen ineens intens geschreeuw. We kijken om ons heen, maar zien niet zoveel, en weer wordt er keihard geschreeuwd en horen we bladeren ritselen en zien we takken schudden. Verderop zien we 2 apen in een soort gevecht. Wat een geluid komt eruit! Wel heel tof om de apen te zien.
    We zijn bijna boven bij de vulkaan, die overigens in de wolken is, en we horen weer bruut geschreeuw, lager van toon en veel harder. Juul zegt direct dit is een brulaap. Wat intens al die geluiden, zo vet.
    Aansluitend liepen we naar een hot spring. Een rivier die wordt verwarmd door de vulkaan waar je gratis heen kunt, locals zitten hier ook te chillen met chips en bier en genieten van het leven. Hier hebben we ons zo'n 2 uur vermaakt en daarna met weer een lift naar het hostel gegaan. Ik had onwijze hoofdpijn was misselijk en voelde me niet goed. Even een cola gehaald en ik was op bed gaan liggen. Even geslapen en dat hielp gelukkig.

    Er zijn hier een aantal mensen uit de UK die heel relaxed zijn, dus daar chillen we nog wat mee en nu lekker slapen. Morgen naar Rio Celeste met het meest heldere blauwe water ooit schijnt. We gaan het zien of het regenseizoen geen roet in het eten heeft gegooid.

    Nog geen vogel genoemd! In de busrit de eerste vogel die ik in 1x goed had, namelijk de Zwarte Gier! Verder vandaag weer prachtige vogels gezien. De geluiden die je in de parken hoort is zo bizar dat je niet weet waar je moet kijken en waar dan welk geluid vandaan komt. Ik ben erg blij met m'n vogelapp en gebruik die vaak, dat is top.

    Zon en regen wisselt hier zo snel af dat je in 5 minuten verbrand kan zijn, een nat pak hebt gehaald en weer bijna droog bent. Ik vind het leuk om zo het regenseizoen mee te maken!
    Read more