Satellite
Show on map
  • Day 6

    Prachtig blauw water en dierenrijk

    October 23, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

    Vanmorgen zijn Juul en ik naar Rio Celeste geweest. Dit is een punt waar het water mega blauw is. Dit komt doordat bepaalde mineralen samen komen uit de aarde waardoor het helder blauw kleurt. Niet zoals je wellicht in Griekenland oid hebt gezien. Eerder beetje melk achtig blauw maar dan helderder. Snappen jullie het nog?!😉
    We waren samen met een Duits meisje en onze gids Gonzalo en chauffeur Erik.
    Onderweg hebben we veel gekletst over waarom hij hier terecht is gekomen en waarom hij doet wat hij doet. Al snel hadden Juul en ik door dat hij eigenlijk 1 stop woordje had, nouja 2 namelijk 'My friend'. Iedereen was zijn vriend. Op een gegeven moment kon ik hem bijna niet meer serieus nemen omdat hij het zo vaak zei en ik barste in lachen uit, Juul met mij. Hij vroeg direct waarom we zo aan het lachen waren, dat kon ik hem natuurlijk niet vertellen haha.
    We reden door de prachtige natuur en ineens stopte de chauffeur. We zagen kaaimannen! En schildpadden! En ook nog 4 apen! Wauw wat bijzonder om al de dieren zo samen te zien. Het was een kleine Kaaiman van circa een meter met prachtige kleuren op de rug. Er zaten ook wat reigers en er kwam iets aanvliegen. Ik had natuurlijk mijn verrekijker al paraat en ik zei 'het lijkt wel een ijsvogel'. Ik had de vogel (soort van) goed. Na wat zoekwerk kwamen we eruit dat het de Amazone ijsvogel was! Vet beest, lijkt op onze ijsvogel maar dus net wat anders. We reden weer door en verderop kwamen we een luiaard tegen. Hoog en ver in de boom, maar met de telelens van de gids erg goed te zien. Een sloom, maar cool beest om te zien. Helemaal in de chill stand.
    We reden door, hier en daar een bui, en uiteindelijk waren we bij Rio Celeste. De hike begon, we hoorden uilen, toekans, vogels, vogels, vogels, vogels en vogels. Je oren weten niet waar wie hoe of wat ze moeten horen. Zo'n bijzondere explosie aan geluiden, heel gaaf om mee te maken. Onze wandeling werd beloond met de prachtige waterval bij Rio Celeste. Het prachtige blauwe water waardoor je niet weet waar je kijken moet, de indrukwekkende waterval stort in volle vaart naar beneden en kleurt prachtig blauw. Later zijn we een stuk verder gelopen en kwamen we uit bij de oorsprong van de rivier. Hier zie je de 2 stromen samen komen. Als je goed kijkt zie je een lijn tussen de 2 wateren, heel bijzonder om te zien.
    Langzaamaan zijn we weer terug gelopen en hadden we er een hike van ruim 3 uur op zitten. Lekker actief bezig geweest weer. Juul en ik beloonde onszelf met een verse kokosnoot, heerlijk!
    Op de terugweg spotte we de halsbandarassari toekan. Mijn eerste toekan in Costa Rica! De natuur hier blijft zo overweldigend. Ook de contrasten zijn soms zo groot. Dankzij het regenseizoen staat alles in bloei en in het groen. Al is het volgens de Tica's (zo heten de inwonders van Costa Rica) een van de meest droge jaren sinds jaren.
    Op de terug weg kregen we nog een cadeautje van een uitzicht op de vulkaan. Deze is overigens constant aan het roken, dat is wel een mysterieus en gaaf beeld. Ook omdat er vaak laaghangende bewolking om heen hangt en ook in het dal er omheen.

    Ik ga heel goed in m'n dierenlijstje;
    - Vogels!! Ontelbaar!!
    - Apen
    - Luiaard
    - Salamander
    - Kaaiman
    - Schildpadden
    - Spinnen
    - mini slang
    - mini kikker

    Na de hike kwamen we weer in ons hostel in onze gedeelde kamer en alle 4 andere bedden waren leeg! Wij waren helemaal blij en ik zei maar misschien komt er nog iemand. Nadat we wat hadden gegeten liep ik even langs de kamer. Ik kom terug bij Juul 'We hebben 2 mannelijke huisgenoten' Waarop Juul zegt 'Je liegt!' Haha niet dus. 'Maar straks snurken ze' zei Juul. Nouja daar heb je geen invloed op. Wij vertrekken morgen. Ik zei als ze snurken gaan we morgenochtend geen rekening met ze houden als wij op tijd op moeten. We zullen zien wat de nacht ons brengt.

    Juul en ik hebben een traditie, want het is de 3e keer dat we dat doen dan schijnt het een traditie te heten. We testen chips op smaak en structuur. First World problems I know, maar toch leuk.
    De chips meter.
    Chipsmeter dag 1.
    Smaak BBQ;
    Structuur: 9
    Smaak: 6
    Totaal score: 7

    Chipsmeter dag 2.
    Smaak tomaat kaas peper;
    Structuur: 7,5
    Smaak: 9
    Totaal score: 8,2

    Chipmeter dag 3.
    Smaak limoen zout;
    Structuur: 7
    Smaak: 8
    Totaal score: 7,6

    Dan zijn jullie ook weer bij. Volg mij voor meer chips tips😉
    Read more