Satellite
Show on map
  • Day 21

    Volle laatste dag in Tortuguero!

    November 7, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 30 °C

    Ik had een vroege drukke dag voor de boeg. Om 5:45 startte de kano tour, dus ik moest er vroeg uit. Ik heb echt slecht geslapen, 1 van m'n kamergenoten heeft een nare hoest en ik werd ervan wakker. Shit ik moet er al bijna uit, keek ik op m'n telefoon 01:07. Oké ik had nog even. Na nog een aantal keer wakker te zijn geworden uiteindelijk om 05:16 m'n bed uit. Ik verzamelde op het aangegeven punt en daar was niemand. Zoals eerder aangegeven, als de bus er nog niet is komtie wel. En als die er dan nog niet is, komt die erna alsnog wel. Dus dit zou goed komen. Niet al te lang daarna kwam er een Nederlands koppel aanlopen die ook deze tour deden! Aansluitend kwam onze gids Carlos Hunter Thomas, al 32 jaar in het vak. Juist, hij is begonnen toen ik werd geboren haha.
    We stapte de boot in en het Nederlandse stel bleken in Leiden te wonen, what are the odds.🤪

    We vaarden het National Park in en lieten ons verrassen! Wederom mega veel dieren gezien. Ik zal m'n lijstje opnoemen. Dit wordt afkicken straks in Nederland 😅

    - 4 Leguanen
    - 2 Bandijsvogels (de grootste ijsvogel soort)
    - circa 10 brulapen
    - 4 kaaimannen
    - Psarocolius (vogel) met 4 hangende nesten
    - 2 helmbasiliek hagedis (ookwel de Jezus Christus genoemd omdat hij op water kan lopen)

    Dit was een leuke, maar vroege ochtend besteding. De gids was niet super spraakzaam, maar zijn mening was duidelijk over iedereen die geen gids is op het water, maar zich wel gedraagt als gids. Hij zegt deze gidsen niet eens gedag.

    Na deze tour ging ik naar Cerro Tortuguero, het beklimmen van de vulkaan. Dit klinkt 100 keer heftiger dan het was. Dat was voor mij ook een tegenvaller😅 de trap naar boven was wel stijl, maar verder viel het alles mee. Het uitzicht was wel heel tof en zoals alle toeristen heb ik ook lekker een foto laten maken. Daarna kon je nog de andere kant op en daar naar het water wandelen. Onderweg daarheen hoorde ik een bruut gebrul, dat moest een brulaap zijn. Ik kwam Caitlin tegen, een dame waarmee ik ook op de boot zat naar de Cerro en we liepen samen een stukje verder om te kijken waar de brulapen zaten. Niet veel later zagen we ze in de boom zitten, een stuk of 6! In verhouding tot het geluid wat ze maken zijn het vrij kleine beesten (circa 55-91cm). Mega vet. Het geluid wat hieruit komt kan je bijna niet na doen. De gids van vanochtend zei dat ze zo brullen als er of een vliegtuig laag over komt of als er regen aankomt. Nu maar hopen dat het droog blijft. Of zou het een mythe zijn?!
    Na een tijdje ging de boot weer terug dus we vertrokken weer. Het was gezellig met Caitlin en ze vroeg wat ik de middag ging doen. Ik ging The Jaguar Trail doen en vroeg of ze mee wilde. We gingen in ons eigen hostel even chillen, maar je mag maar tot 15u het park in. Inmiddels was het 13:45 dus zoveel tijd hadden we niet meer.
    We startte de wandeling in de hoop jaguars te vinden. Deze zitten hier wel, maar zijn echt super zeldzaam. Deze zijn we dus ook helaas niet tegengekomen.
    Het was wel weer een prachtige wandeling met een einde op het strand!
    Rond deze periode komen de eieren uit van de schildpadden dus tussen 16 en 18u hoopten we mini schildpadden te zien. We gingen zwemmen en erna zag ik dat een ranger een tijdje met een stel ergens stond en heen en weer liep. Er was een nest uitgekomen! We renden over het strand, dit was best een stuk, en er was nog 1 schildpadje over. Zo schattig. Jammer dat we het meeste gemiste hebben, maar beter 1 dan geen haha🐢

    Daarna zijn we terug gelopen, ben ik gaan douchen en uit eten geweest bij El Patio prachtig leuk en mooi tentje hier. Verder de tas beetje inpakken, morgen de boot richting San Jose omdat ik vrijdag alweer naar huis vlieg. De tijd gaat snel ookal heb ik zoveel gedaan.
    Read more