Dagje Bakthapur

November 3, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag gunnen we ons eens een vrije dag en willen het nabijgelegen historische stadje Bhaktapur bezoeken. Eigenlijk was het plan met de locale bus te rijden, maar die laat zeer lang op zich wachten… Het schijnt dat vandaag één of andere extra vrije dag is voor alle openbare instellingen, maar waarom kan ons eigenlijk niemand zeggen. Ineens komt er een taxi voorbijgereden, wat in deze buurt eigenlijk een zeldztaam iets is. We laten hem stoppen en komen een prijs van 400 Rupie overeen, niet slecht verhandeld ;0) In Bhaktapur aangekomen moeten we 15 USD entree betalen om in de stad te komen. Dit geld wordt voor de financiering van restauratiewerkzaamheden gebruikt. Bhaktapur is een stadje dat tijdens de grote aardbeving van 1934 grotendeels verwoest geweest is, vele jaren later echter wederopgebouwd en in de tachtiger jaren blijkbaar door een stadsaneringsprogramma met hulp uit Duitsland nog eens ‘opgefrist‘. Dat is echter alles al flink wat jaren geleden en de aardbeving van 2015 was helaas wederom een flinke terugslag. De stad is bijna volledig autovrij heeft mede daardoor een aangename atmosfeer. Dit komt de lokale bevolking ook ten goede, want de eerste straat die we inlopen wordt volledig ‚geblokkeerd‘ door grote zeilen met drogende rijst, een mooi gezicht. We besluiten een Zwitsere groep te volgen en wandelen door de kleine steegjes, waar nog vele beschadigde huizen te zien zijn. We komen langs vele (kunst)handarbeiders, waarvoor Bhaktapur ook bekend staat. Het spoor van de Zwitsers lost zich op en we komen uit op het 1e van de in totaal 3 grote pleinen, Taumadhi square. Hier staat met zijn 5 verdiepingen de hoogste tempel van Nepal, de Nyatopala tempel. Hij is 33 meter hoog en gewijd aan één van de vele godinnen. Die moet natuurlijk bestegen worden :0) en vanaf boven hebben we een prachtig uitzicht over het hele plein waar ook nog een mini tempel staat, wat nu echter als restaurant in gebruik is. Een mooiere plaats voor de middagpauze kunnen we ons niet wensen. En aangezien we al weken Dhal Bhat eten, kunnen we wel een afwisseling gebruiken en bestellen een omelet met Country potatoes, lekker!! :0) Dan lopen we door de straatjes naar Durban Square. Hier is de schade van de aarbevingen gelijk te zien. Door een gouden deur betreden we een paleis/tempel die het religieuze middelpunt is hier, maar helaas, voor ons als non-Hindoe helaas niet toegangkelijk. We slenteren nog een hele poos over het plein en bekijken alles op het gemakje. Dan gaat het nog richting het laatste en oudste plein, Dattatraya Square. Daar is een huis met een mooie binnenplaats. Hier worden prachtige dingen gemaakt, alles houtsnijwerk. Ze hebben ook een gezellig café en we drinken een cappuccino en eten een lekker stukje cake, het kan niet op vandaag ;0) Dan is het weer tijd richting huis te gaan. Een zeer mooie dag zomaar tussendoor.Read more