Satellite
Show on map
  • Day 20

    Mot Ayutthaya

    February 20, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 32 °C

    Efter lite mer än en vecka var det dags att säga hejdå till min lilla ö och bege mig mer norrut. På ön fanns en familj som lagade Mexikansk mat så himla gott så hos dem har jag hängt en hel det, De gjorde även de bästa frukt smoothiesarna, men de förstod inte hur jag kunde dricka passionsfrukt utan socker i den var ju så sur så de fick gåshud och jag tyckte knappt den var sur. Ko Phayam levererade även bra solnedgångar.

    Jag lämnade Ko Phayam med båten vid 13:00 20 feb för att ta mig till fastlandet och Rangon. Nattbussen till Bangkok avgick 19:00 så jag hade lite dötid i Rangon. Rangon bjöd på en fantastisk solnedgång och GODIS i väntan på bussen. När man klev på bussen hade varje sätte filt, kudde, vatten och snacks. Sättet gick och fälla så man nästan låg helt ner så det var nice. Början av bussresan var väldigt krokig och en dubbeldäckare blir lätt vinglig så jag mådde lite dåligt ett tag. ( Det var betydligt värre än Aneby - Bordsjö ) Men efter lite Nuggets och cola så var jag på topp igen och kunde sova några timmar.

    04:00 ankom jag till Bangkok bussterminal fick tag på en taxi som kunde köra mig till tågstationen så jag kunde ta tåget vidare till Ayutthaya ( Thailands föredetta huvudstad). Vid bussterminalen var det en tydlig kö till taxi. Så himla skönt för då kan man bara ställa sig i kön och alla kör på taxameter så man behöver inte diskutera pris osv. När jag stod i kön till taxin så kom en taximan för mopeder fram och erbjöd mig skjuts för dubbla pris. Han tyckte alltså att det var en bra ide att skjutsa mig och min stora väskor på en moped till stationen vilket tar 45 min med bil. Jag tackade vänligt nej och hoppade in i en taxi.

    På de flesta ställen i Thailand kryllar det av 7eleven men naturligtvis inte på en ö där inga bilar får åka. Så jag kände ett sådant sötsug efter att jag hängt på ön och det varit så varmt och har nog aldrig blivit så glad för lite små godis. Det är ändå ett antal år sen jag slutade tycka att hamburgegodis var coolt. Men just idag var det en lycka att kunna köpa en.
    Read more