- - Navigatie, modern en klassiek - -

August 18, 2020, North Atlantic Ocean ⋅ 🌧 19 °C

GPS (Global Position System) heeft het leven van zeelui veel makkelijker gemaakt.
    Ooit bedoeld als militair systeem maakt nu iedereen er gebruik van, denk aan: GoogleMaps, TomTom etc.

Op de Grote Janne gebruiken we het navigatieprogramma 'Navionics'. - foto 1 -
    Het Navionics programma is geïnstalleerd op een Android tablet en eigenlijk een soort TomTom voor schepen.
    In het geheugen van het programma zitten nauwkeurige zeekaarten van het gebied, je ziet de kustlijn, dieptelijnen, boeien, stromingen etc.
    Het programma projecteert de positie van je schip (m.b.v. GPS) op de kaart, net als TomTom doet met je auto, alleen dan zonder wegen.
    Je kunt van te voren een route uitzetten met waypoints, erg aangenaam voor de onzekere zeiler.
    Verder houd je rekening met, het weer, getijden, stromingen en aankomsttijden, liefst vaar je bij daglicht een onbekende haven binnen.
    Harde objecten zoals eilanden en rotsen kun je ook beter vermijden ;-)

Verder aan boord voor de moderne navigatie:
    - kompas, klassiek magnetisch en digitaal elektronisch - foto 2 -
    - radar en AIS (Automatisch Indentificattion System, ik zal daar later wat over vertellen) - foto 3 -
    - papieren zeekaarten en elektronische; Navionics. - foto 4 -
    - dieptemeter kan ook helpen bij de navigatie

Tot de beginjaren 80 was er geen GPS je kon je positie op zee alleen bepalen door de stand van hemellichamen in combinatie met de exacte tijd.
    De hoogte boven de horizon (hoek) van zon, maan of sterren kun je nauwkeurig bepalen met een sextant. - foto 5 en 6 -
    Aan de hand van hoek en tijd van b.v. de zon kun je een positielijn bepalen.
    Een tweede meting, later op de dag, geeft een tweede lijn die de eerste kruist.
    Daar waar de lijnen elkaar kruisen is je positie op de kaart, meer metingen geven een nauwkeurigere positie.
    Ik heb mijn sextant meegenomen, we willen proberen of we op de klassieke manier (sextant, log, kompas) de Azoren kunnen vinden.
    - ik heb Sam ontmoet bij een twee daagse astronavigatie cursus die wij samen volgden.

Maar het valt nog niet mee.
    - Ten eerste moet de zon zichtbaar zijn, wat al dagen niet het geval is.
    - Een nauwkeurige meting op een klein bewegend schip is lastig.
    - De berekening is lang, je maakt gauw een foutje. (= doorvaren tot de Cariben)
    De nauwkeurige tijd is heden ten dagen geen probleem meer, vroeger wel ! Schepen liepen op de klippen om dat de klokken niet nauwkeurig genoeg waren.
    Als je alles goed hebt gedaan kun je je positie op 5 km (3 NM) nauwkeurig bepalen.
    Nu lijkt astronavigatie onnauwkeurig, maar midden op de oceaan maakt dat niet zoveel uit, zodra land in zicht komt ga je over op kustnavigatie, bergen, baaien, vuurtorens etc.
    GPS is op enkele meters nauwkeurig en direct beschikbaar, voor goed zeemanschap is het wijs je gps te gebruiken.

Tot zover, navigatie op zee.