Trekking in sapa

July 6, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 23 °C

De nachtrust is beter verlopen dan verwacht, dus komen we vrij ok uitgeslapen toe in het station. Eerst een ritje van een uur in een best comfortabel busje en dan een overheerlijk ontbijtbuffet in een hotel in Sapa.
    De gids komt ons daar ophalen. Al van bij het vertrek hebben we gezelschap van 4 dames die ons iets willen verkopen .... Onze gids vraagt of we de avontuurlijke weg of de saaie versie willen. Afgetraind als we zijn (denken we) kiezen we voor de eerste optie !!!
    Al snel komen we in weggetjes , eerder kleine modderstromen terecht waar onze stapschoenen niet echt tegen bestand zijn : de ene schuifsessie na de andere . De plaatselijke dames assisteren ons , ze lopen gewoon op hun plastieken strandsloefen of zelf blootvoets ! Het heeft afgelopen nacht goed geregend, dus zij zullen gedacht hebben : we gaan die toeristen vergezellen, hier gaan we geld verdienen !
    En gelijk hebben ze gekregen. Een voor een zijn we onderuit gegaan op ons gat, en ik heb even een rol, samen met mijn helpster gemaakt in de modder. Het zag er niet uit maar het belangrijkste is dat niemand zich bezeerd heeft. Als dank voor de assistentie, kopen we elk een item bij die vrouwen. Het ene plezier ....
    De rest van de wandeling, laat ons zeggen de laatste 5 km verlopen makkelijker maar de zon maakt het toch nog zwaar.
    We hebben ons allemaal een typische Vietnamese hoed gekocht. Onderweg hebben we aan alle kindjes snoep uitgedeeld. Ze kwamen armbandjes verkopen maar de gids zei ons dat niet te doen om kinderarbeid tegen te gaan. Dus hebben we met veel plezier onze snoepjes uitgedeeld .
    We zijn ook enkele buffels tegengekomen. We zijn zo blij met de gids, authentieker dan dit kan niet. 15 km, 7,5 uur en ettelijke hoogtemeters later komen we aan in ons volgend verblijf.
    Vannacht eten we samen met een gezin en overnachten we in een homestay. Het was een kleverige, warme en zeer vermoeiende dag. Hopelijk slapen we goed want geen airco....