Terug richting Sapa

July 7, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

We hebben heerlijk avond gegeten, samen met de eigenaars van de homestay.. Geen moeite heeft de gastvrouw gespaard. Als we nadien de keuken zien waarin ze deze bereid heeft kunnen we alleen maar bewondering hebben voor wat ze ons op tafel getoverd heeft.. Spijtig dat we geen conversatie kunnen hebben maar via onze gids komen we wel wat te weten. We verblijven bij de oud burgemeester van het dorpje Ta Van. Hij heeft 3 kinderen : een zoon in het leger, een in de IT wereld en de dochter van 17 die nog ging studeren. De betere familie dus. Toch wonen ze nog in het oude huis maar hebben een nieuwere versie gebouwd voor de gasten.
    We hebben 3 aparte kamers, met klamboe voorzien en ook met een matras. De bewoners zelf slapen op bamboe en gebruiken er geen.
    Om 20u30 zijn we in bed gekropen , en dat kruipen kan je letterlijk nemen 🥱. De nacht was wat wisselend : onweer, regen, periodes van slaap, maar ook veel draaien en keren. Behalve Matthias, die heeft weer geslapen als een roos....heeft het onweer zelf niet gehoord.
    's morgens heeft de dame des huizes pannekoeken ( de blekere versie dan diegene die wij kennen ) voorzien, honing en bananen. Het smaakt !
    9 u vertrek van 2 e dag wandeling, minder ver en ook beter begaanbaar. Hier komen we ook enkele Nederlanders, Vlamingen en andere toeristen tegen. Deze route is populairder vermits minder zwaar. Toch kan de gids het niet laten om even de avontuurlijke route te nemen, dwars door het bamboebos met een stevige klim op het einde. De hyperventilatie steekt even de kop op maar is snel onder controle. Op het einde van de klim wacht onze chauffeur ons op en rijden we terug naar Sapa centrum , waar we intrek nemen in ons hotel. Een douche en laatste lunch samen met onze gids. Even een rustmoment en dan trekken we Sapa in, op zoek naar een resto voor vanavond. Tripadvisor raadt ons Yummy aan . Leuk terras ! Daarna festiviteiten op het plein, geen idee waarvoor, maar opnieuw kinderarbeid. Geen fooien geven is de boodschap, hoe zielig het ook is.