Moqueca, utflykt och en hippie

October 23, 2014 in Brazil ⋅ ☀️ 27 °C

Vi har ätit Moqueca nästan varje dag denna veckan. Det är så himla gott! En gryta gjord på fisk(man kan också få skaldjur), kokosmjölk, koriander, tomat och lök som kommer ifrån den här trakten. En kokosnöt att dricka till - perfekt!:)

I Salvador stötte vi på en kille från Spanien som vi åkte samma båttur med på Ilha Grande. Vi hängde på han och hans familj till en marknad i Salvador och dagen efter åkte vi med dem och en brasiliansk kompis till dem till en strand ca 1 och en halv timma med bil från Salvador. Kul att stöta på lite andra och att hänga med lokalbefolkningen:)

I Salvador såg man många fattiga människor. En del tonåringar kom fram och tiggde vid restaurangerna. Vi hade precis ätit klart en Moqueca en kväll på en restaurang då en uteliggare kom fram och pekade på våra rester och hans mun. Servitören gav honom en plastpåse med våra rester i. Ni kan ju tänka er hur absurt det kändes - någon får en doggybag med våra rester! Man kände sig som en rik brat!:( Han gick fram till oss och frågade om vi kunde ge honom två minuter så skulle han visa oss något. Han tog fram en kakelplatta och började måla med händerna på den. På ett par minuter hade han gjort en jättefin tavla med hjälp av endast 4 färger och sina fingrar. Han frågade (så klart) om vi ville köpa den. Han verkade så himla snäll och gullig, och vi tyckte så synd om honom så vi gav honom allt vi hade på oss (ca 120 kr). Han blev så himla glad och tackade oss så hjärtligt flera gånger - de bäst spenderade pengarna på denna resa<3 (Hoppas bara inte han köpte knark för pengarna:/)
    /Christine