Äntligen cykel-vin turen!

November 26, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 25 °C

Den främsta anledningen till att vi åkte till Mendoza var för att det skulle vara otroligt vackert att cykla runt bland vingårdarna här. Så igår gav vi upp plugget för dagen och gav oss ut och cyklade.

Det finaste distriktet skulle vara söder om Mendoza, vi tog en taxi dit då taxis här är väldigt billigt och vi var lite sent ute. Efter ett tag ser vi på vår iphone gps(otroligt tacksam för tekniken i dessa stunder!) att han kört förbi stället där vi skulle hyra cykel för länge sen. Vi tänker att han vet nog vad han håller på med och väntar en stund till. Men han fortsätter bara på motorvägen söderut! Vid det här tillfället är vi både arga och irriterade då vi sagt åt honom att svänga av och stanna flera gånger men han bara fortsatt så vi skriker och viftar och tillslut får vi honom att vända. Vi får guida honom tillbaks och dit vi ska, det blev betydligt mycket dyrare och tog mycket längre tid än vi räknat med. När vi kommer fram till uthyrningen är jag så arg och irriterad att jag får sätta mig ner ett tag haha:) Vi har fått lära oss att de inte kan erkänna när de har fel här (vilket är väldigt irriterande), den där taxichaffören skulle kört hur långt som helst utan att han inte har någon aning om vart stället vi ska till är.

Vi var på totalt 3 vinprovningar (varav 1 vingård) och en delikatessprovning. Den första hade ekologiskt vin, det var vår favorit, otroligt goda viner och ägaren var så passionerad och kunnig! Det andra stället var vingården. Det låg så himla fint vid foten av ett berg. Guiden där lärde oss en del om hur man såg skillnad på bra och dåligt vin, vilket jag inte visste, det var roligt. Det sista stället var ett ställe som gjorde kola (vilket är väldigt populärt i Argentina), likör och choklad.

Det var väldigt mysigt och fint att cykla mellan ställena. Alla vägar var kantade av massa träd, kändes som man cyklade i tunnlar nästan, så såg man bergen i bakgrunden. Vi träffade så mycket härliga människor, det var en himla bra dag!
    /Christine