Satélite
Exibir no mapa
  • Dia 68

La Paz

14 de dezembro de 2014, Bolívia ⋅ ⛅ 12 °C

Vi har varit i La Paz i en och en halv vecka nu. Vi bor på ett hostel mitt på turistgatan. Utanför är hela gatan uppradad med små affärer som säljer saker av alpacka o läder. Väldigt fina grejer finns det! Vi har shoppat en hel del varma kläder.

Det är annorlunda här mot de andra länderna, alla går verkligen klädda i sina traditionella kläder, det är en helt annan tradition. Gummorna har klänning, hatt och de bär alltid ett barn eller saker på ryggen.
    Det är ganska mysiga gator, mycket upp och ner. Vi har tyvärr inte sett jättemycket av staden, vi har hållt oss här i turistområdet just för att det kan va sketchy utanför turistområdet.

Vi har inte riktigt fått någon kontakt med någon bolivian. Problemet är att de ser en verkligen som en turist. Det känns som att de inte alls är intresserade av en och trots att jag kan ok spanska vid det här laget är det svårt att ha en konversation med dem. Vi har sagt ibland att det känns som att va på zoo, man beskådar liksom allt, man får inte riktigt komma in. När vi såg en restaurang häromdagen där massa bolivianer åt frågade vi om vi fick komma in o äta, hon sa att nej det va stängt. Bolivianerna kunde ju inte äta med turisterna kändes det som. Vi undrar varför de verkar ha den inställningen.

Bolivia är sydamerikas fattigaste land.
    Många gånger på kvällarna ser man gummor som står och gräver i soporna eller en hel familj som tvättar sig o sina barn på gatan efter natten i gathörnet. Man känner sig dum o bortskämd för alla gånger man nånsin tänkt att man inte har pengar när man ser hur fattiga de är och hur bra man själv har det. När vi har sett någon leta efter mat i soporna eller en mamma med sina 5 barn i något gathörn har vi gått fram o gett någon 20- eller 50 lapp. De flesta blir enormt glada och man själv mår bra att veta att de iaf för den pengen får mat några dagar framåt.

På tal om mat har det vart vårt största problem här. Vi har vart dåliga i magen sedan vi kom. Vi går på toaletten säkert 4 gånger per dag. Vi vågar inte äta på de lokala restaurangerna utan bara turistställena, vi tror de har ännu värre kök o hygien där. Vi har sett flera gånger hur de tar i pengar o allt möjligt och sen gör mackan man beställt med händerna, antagligen har de ingen aning om betydelsen av hygien. Vi är så otroligt trötta på att hela tiden va dåliga i magen, ha ont o hålla koll på var närmsta toalett är. Vi hade tänkt va i Bolivia och gjort några grejer till men det går inte pga magsjukan. Vi åker till saltöknen imorn för ett rundtur med jeep i 3 dagar sedan åker vi direkt till Peru och gör Macchu Picchu. Vi hoppas verkligen på bättre tur med mat och magsjuka där!
    /Christine
    Leia mais