Salar de Uyuni dag 3

December 17, 2014 in Bolivia ⋅ ☀️ 32 °C

Har varit lite dåliga på att uppdatera på sistone pga resande, hotell-letande och magsjuka, men nu ska vi försöka komma ikapp :)
    Tredje dagen på saltöken-turen började med frukost vid 4-tiden på morgonen. Därefter åkte vi upp till en vulkan på ca 4900m. Där fanns fullt med heta kratrar och håligheter som det bubblade i och sprutade vattenånga. Det såg helt sjukt ut, som att vara på en annan planet. Det var väldigt kallt också.
    Efter det åkte vi vidare till några varma källor som man fick bada i vilket var skönt.
    Nästa stopp var vid en lagun som var grönfärgad pga olika mineraler i vattnet. Därefter åkte vi till den chilenska gränsen och släppte av australienarna som skulle vidare söderut medan vi hade en ca 6 timmar lång bilfärd tillbaka till utgångspunkten i Uyuni. På vägen stannade vi till några gånger, bl.a i en fin dal där vi åt lunch samt vid några lustiga stenformationer.
    På det hela taget var denna tur en av höjdpunkterna på resan såhär långt. Så mycket olika fantastiska landskap och naturfenomen på en så pass liten yta är helt otroligt, och efteråt var man ganska trött av alla intryck. Vi letade upp ett hostel, drabbades av strömavbrott igen och fick en väldigt kort natts sömn innan vi flög vidare till Cuscu, Peru. Vi var inte så sugna på att åka buss igen ;)
    /Mats