Uydu
  • Gün 21

Illegaal stropen: Neushoorns

9 Ağustos 2019, Botsvana ⋅ ☀️ 24 °C

We zien erg weinig neushoorns in de parken en zien overal sporen van strak beleid om de neushoorns te beschermen.

De rhino-trekking activiteit in Damaraland was erg mysterieus. Er werd ons verteld dat er in het park maar 2 rhinos waren, maar Bing hoorde later dat ze ons het echte aantal nooit zouden vertellen. Tijdens de zoektocht naar de zwarte rhino komen we langs tentenkampen van gewapende politie die de neushoorns beschermen. Met geluk zien we zes uur later een zwarte neushoorn met haar zoontje.

In Etosha National park zien we 2 keer een witte neushoorn. We komen na lang doorvragen en veel parken bezocht te hebben, er langzaam achter dat de neushoorns vaak afgezonderd in afgezette gebieden zitten, en dat toeristen niet in deze gebieden mogen komen. We krijgen de informatie niet omdat zodra wij de neushoorns kunnen vinden, de stropers dit ook kunnen.

De woede naar de China is erg groot en Chinese toeristen worden niet welkom ontvangen. Lodge Staff verteld ons dat ze “geen neushoorns hebben” als er Chinezen een booking willen maken, sterker nog, het hotel zit plots vol. Dit vanwege de Chinese handel in gemalen neushoorn poeder, een markt die gevoed wordt door illegale stroperij.

Hoge straffen van 25 jaar zijn ingevoerd bij het stropen van dieren, maar zolang een neushoorn nog 60.000 dollar overlevert, zal het een strijd blijven.
    Okumaya devam et