• Lencois

August 14, 2016 in Brazil ⋅ 🌙 20 °C

Sinds vrijdag zijn we in Lencois, een diamantstadje in het binnenland op zo'n zeven uur rijden van Salvador. Lencois ligt in het nationaal park Chapada Diamantina.

Bij aankomst in ons hostel was de eigenaar enigszins verbaasd dat 'Mike' een vrouw bleek te zijn 🙀. Ons hostel is basic, maar de eigenaar is onwijs aardig en behulpzaam.

Gister zijn we op zijn aanraden gaan wandelen in het gebied. Er is hier in de buurt al veel te zien. 'S ochtends gingen we naar de rivier met een grot. Kennelijk lastig te vinden maar met wat hulp waren we er eigenlijk zo. Het was grappig om te zien dat mensen daar hun was doen (zowel het wassen als het drogen). In de middag liepen we een andere route, naar een gebied met prachtig gekleurde stenen en watervallen. Er was zelfs een natuurlijke waterglijbaan, heel tof! We hebben ons prima vermaakt. 'S avonds gingen we uiteten en aan de caprainha, maar na een alcoholvrije week viel dat wat zwaar 😆. Natuurlijk hebben we nog de olympische spelen geleken en hoopten op goud voor Dafne Schippers, maar helaas.

Vandaag stonden we vroeg op voor een tour naar het nationaal park. Samen met twee Nederlanders (ouders van een olympisch roeier), twee schotten en onze gids Trajano gingen we op stap. We begonnen bij een waterval waar we konden zwemmen en onderdoor konden lopen. Daarna gingen we naar een groot met stalactieten en stalagmieten. Trajano vertelde dat 3cm ongeveer 100 jaar in beslag neemt. Sommigen waren meer dan 10 meter hoog! Heel bijzonder.. Na de wandeling door de grot gingen we naar een meer in een grot waar het water kristalblauw kleurt. Dit komt door magnesium in het water, dat te zien is als de zon erop schijnt (alleen tussen mei en sept, tussen 2 en3uur). Het was echt heel onwerkelijk zo mooi. We konden daarna in diezelfde rivier zwemmen. Aan het eind van de dag gingen we naar een berg vanwaar we fenomenaal uitzicht hadden op het gebied van Chapada. Vanaf hier zagen we de zon ondergaan achter de bergen, wederom een super mooie sunset!

Vanavond zijn we gaan eten in de stad en hebben vrienden gemaakt met een Braziliaanse vader en z'n twee kids. Heel gezellig gekletst. Ook de twee Nederlanders van de tour waren super aardig en hebben ons voorzien van een oranje petje en slinger, zodat we in stijl Nederland kunnen vertegenwoordigen in Rio! 🎉

Maar eerst gaan we nog een paar dagen genieten aan het strand, morgen reizen we naar Praia do Forte, boven Salvador. Ik hoop dat jullie een goed weekend hebben gehad met zon? En voor wie geen vakantie heeft, werkse weer! 😘