Salvador

A short but fine adventure by Maaike Read more
  • 0kilometers
  • Nieuwe stad, nieuw avontuur

August 9, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 24 °C

Vanmorgenvroeg kwamen we aan in Salvador. Salvador wordt door de Lonely Planet omschreven als Afro-Braziliaanse juweel. Het centrum is volgens hen een levend museum met 17e en 18e eeuwse architectuur en kerken. Dat belooft veel goeds!

We namen de bus vanaf het vliegveld tot in de stad en daar moesten we nog een stuk bergopwaarts lopen met alle onze spullen (dat is inmiddels heel wat 🙈). Bij aankomst bij ons hotel werden we blij verrast. We konden vervroegd in onze kamer, en wat voor kamer! We kregen de grootste kamer toegewezen met eigen patio. Niet slecht! We hebben zelfs een tv dus kunnen vanuit bed mooi de olympische spelen volgen.

Na gedouched te hebben zijn we de stad in gegaan. Ik geloof dat dit de mooiste koloniale stad is die ik ooit heb gezien. Zoveel mooie gebouwen in diverse kleuren en er zijn veel kerken te vinden. Door locals worden kleurrijke armbandjes uitgedeeld. Ik was eerst een beetje terughoudend omdat ik van andere reizen weet dat er vaak geld voor wordt gevraagd, maar hier niet. Er worden drie knopen ingelegd, en met iedere knoop mag je een wens doen. Elke kleur staat ergens voor. Ik kreeg een roze, die staat voor de liefde 😍.

Tijdens de lunch kwamen we terecht in een veganistisch restaurant, zonder menu. Oftewel eten wat de pot schaft. We waren benieuwd of het een succes zou zijn, maar tot zo ver hebben we nog geen een keer zo goed gegeten. Het was een fijne verrassing 🍴.

Na een paar uur ronddwalen gingen we terug voor een middagdutje, we hadden immers maar weinig geslapen. Na het dutje heb ik weer geskyped (eindelijk goede verbinding!) en vrienden gemaakt met drie Nederlandse kids die met hun ouders op reis zijn in Brazilie. Ze vroegen me de oren van de kop, blij om weer eens Nederlands te praten met anderen 😆.

Aan het begin van de avond gingen we naar mis in de kerk waar twee religies zijn samengesmolten, het katholicisme en het candomblé. Dat is het oorspronkelijke geloof dat door de afrikaanse slaven is meegebracht (gericht is op natuur). Het was heel bijzonder om te zijn hoe deze religies samenkomen. Het was een groot feest in de kerk met vrolijke muziek en dans!

Na afloop belandden we op straat in een feest, waar een drumband aan het spelen was. We hebben hier staan dansen en gingen uiteindelijk met een cd weer terug. Wat zijn de brazilianen sfeermakers 😀. Nu gaan we nog even wat eten en is het tijd om te slapen. Morgen geen wekker, een fijn voorzicht. Ciao!

Olympics here we come!

August 11, 2016 in Brazil ⋅ 🌙 24 °C

Jaaaa we gaan naar de Olympics! In eerste instantie waren we eigenlijk niet van plan om te gaan omdat het niet zo handig uitkwam met onze terugreis. Maar er gebeurt nu zoveel rondom de spelen dat we er niet omheen kunnen... We zijn zo dichtbij, we moeten daarheen!

Dus probeerden we via de website kaartjes te bestellen. Helaas lukte dat niet, want dat kon alleen maar met een visakaart. Laten we nou net allebei een mastercard hebben (net als bijna iedereen in Nederland). Gelukkig kwamen we er achter dat er ook een ticketoffice in Salvador zit! Er zijn hier namelijk ook voetbalwedstrijden. Dus op de gok gingen we daar naartoe met een taxi. De chauffeur loosde ons door een immense shoppingmall waar we uiteindelijk het ticketoffice vonden. En we hadden super mazzel, we konden nog kaartjes krijgen voor de finale van atletiek. DE wedstrijd die ik het liefst wilde zien! Onwijs blij! En omdat de kaartjes voor worstelen niet zo duur waren, pakken we ook daar nog een wedstrijd van mee. We zijn er immers toch! Het komt er nu op neer dat we volgende week vrijdag naar atletiek gaan, zaterdag Holland Heineken House en zondag worstelen. Dat wordt leuk! Ons hostel zit om de hoek bij het Holland Heineken House in Ipanema (mooie wijk aan het strand) dus het gaat helemaal goed komen! Alleen het vooruitzicht is al een feest 🎉

Na het scoren van de kaartjes gingen we naar Barra, in het zuiden van Salvador aan het strand. Volgens velen heel leuk, volgens ons heul saai. Er is een strand en een vuurtoren, thats it. We liepen wat verveeld rond in ford (met Hollandse roots) toen we door de bewaker werden gewezen op een gratis fototentoonstelling. Bij gebrek aan beter namen we een kijkje, maar dit was werkelijk de beste fototentoonstelling die ik tot zo ver heb bezocht. Heel mooie foto's uit Brazilië van natuur en cultuur, op een heel speelse manier. Bijvoorbeeld met een 3d bril door een galerie lopen, en in een ruimte op een woord gaan staan en daar foto's van te zien krijgen. Moeilijk om met woorden te beschrijven, maar het was echt gaaf.

Vandaag hebben we rustig aan gedaan. We moesten nog het een en het ander plannen voor onze laatste weken. Ik heb verder weer yoga gedaan in onze tuin en hebben lekker gegeten. Vanavond was er alweer feest in de stad, wat een levendigheid hier!

Morgen hebben we weer een reisdag voor de boeg. We gaan met de bus naar Lencois, vanwaar we het Nationaal Park Chapada Diamantina bezoeken. Eindelijk weer hiken! Zin in. Tot snel weer! 🙋